tlect

IFA 13 November 2019

101

Watch

A CAMPAIGN FOR PRESS AND BROADCASTING FREEDOM (NORTH) INITIATIVE

EDITORIAL

Press
lapdogs

“A FREE PRESS is essential to our
democracy. But much of our press
isn’t very free at all.

“‘Just three companies control
71 per cent of national newspaper
circulation and five companies
control 81 percent of local newspaper
circulation. This unhealthy sway of
a few corporations and billionaires
shapes and skews the priorities and
worldview of powerful sections of the
media.

“And it doesn’t stop with the
newspapers, on and offline. Print,
too, often sets the broadcast agenda,
even though it is wedded so firmly to
the Tories politically and to corporate
interests more generally”. — Jeremy
Corbyn. The Alternative MacTag-
gart lecture, Edinburgh 2018.

The Sunday papers of 10 No-
vember provided a vivid example
of this.

Tory Chancellor, Sajid Javid,
released a 36-page dossier which
claims Labour’s policies will cost
the UK £1.2tn over five years. The
estimate was compiled by the Con-
servative Party and is not the work
of civil servants. Shadow chancel-
lor John McDonnell has called the
estimate “an incompetent mish-
mash of debunked estimates and
bad maths”.

No matter. On cue, the bloc of
Tory supporting papers unleashed
their attack journalism. ‘Scale
of Labour’s reckless spending
revealed’, Sunday Telegraph; ‘f1
trillion Labour splurge to bankrupt
the UK’, Sunday Times: ‘€1.2 TRIL-
LION That'll cost every UK house-
hold £43,000’, Mail on Sunday.

It’s one more example of why
we launched ElectionWatch.

by Domi ic Sandhfogkl

If Conservative morale
needs a boost after

a run of unhelpful
setbacks, these
journalists have

no difficulty in
conjuring up words

to bolster the
brilliance of Boris

The

Commen

Dominic Sandbrook
in the Mail and Ross
Clark in the Sun.
Two of the hacks
for hire to dish out
anti-Corbyn tirades

tarat

Right-wing tabloid attack-journalists
line up to hammer Jeremy Corbyn

A SPECIAL REPORT BY NICHOLAS JONES / PAGE 6




2 ElectionWatch

13 November 2019

‘Dangerous’ government advert for
universal credit ruled misleading

IN MAY the Department of Work and
Pensions kicked off a nine-week cam-
paign, costing £225,000, to detoxify
the new system of universal credit.
The aim of the campaign was to ‘set
the record straight’ on controversial
myths about the new system.

Adverts (pictured right) appeared
in print in the Metronewspaper and on
its website, as well as on the MailOn-
line, in May and June extolling the vir-
tues of the new system and purport-
ing to bust ‘negative myths’ about the
flagship Tory welfare policy.

They have now been banned be-
cause they are ‘misleading’. The Ad-
vertising Standards Authority (ASA)
found that a claim that people moved
into work faster on universal credit
(UC) than under the old system could
not be substantiated.

Two other claims — that jobcentres
will pay an advance to people who
need it and that rent can be paid di-
rectly to landlords under universal
credit — were also found to be unsub-
stantiated.

The ASA also ruled the webpage
hosted by MailOnline and Metro.co.uk
to be in breach of rules stating that
marketing communications must be
obviously identifiable as such, be-
cause a label identifying it as DWP
content was too small.

UC, which is running six years be-
hind schedule, rolls six benefits into
one monthly payment. A recent esti-
mate suggested millions of claimants
would be up to £1,000 per year worse
off when they move on to it.

Labour has pledged to abolish UC.

-

A lot has heen
written ahout
Universal Credit

Whether you're confused hy this new |
benefits system, or simply want to
know what all the fuss is about, we
will set the record straight for you.
Over the next nine weeks, we’ll he
bringing you the real stories from the
front line of Universal Credit, o

‘Paul has gone from being afraid
of work and losing his benefits
to being employed and taking as
many hours as he can because he
knows he has the safety net of
Universal Credit supporting him’

VIYTHS & s
FACTS: *

We set -
romr.ilm;_l;llc

'H]ll Ulﬂ[ 0 UWERSAL CREDIT ® MEET A WORK COACH = YOUR QUESTIONS ANSWERED
The shadow work and pensions sec-
retary, Margaret Greenwood, said:
“It is shameful that this Conserva-
tive government chose to waste

thousands of pounds on misleading
ads about UC rather than ending the
harsh, punitive policies that are caus-
ing such severe hardship.”

Welcome to our second issue

This is the second issue of ElectionWatch. We decided to launch this publication two weeks ago with
the focus on media coverage of the election, highlighting bias and providing alternative sources of
information. The four-page first issue which we rushed out on 4 November was well received and we
welcome comments, feedback and ideas for articles. This is also a self-funding initiative and we welcome

donations to sustain our work. You can contact us at: cpbfnorth@outlook.com

-



13 November 2019

Tories accused
of using public
funds for
Facebook ads
in key seats

BORIS JOHNSON'’S government was
accused of going on a spending spree
using taxpayers’ money to woo vot-
ers in swing seats in the run up to the
general election.

Ministers released details on
Thursday 30 October of plans to im-
prove the dilapidated town centres of
key marginal seats mainly across the
north of England and the Midlands.
Public money was to be spent publi-
cising the scheme using targeted My-
Town Facebook advertisements sent
to local people. Seats being targeted
include Wakefield, Bolton, Mansfield,
Lincoln and Newcastle-under-Lyme.

In an announcement on a govern-
ment website, the department of
housing, communities and local gov-
ernment said part of a £3.6bn fund
would be spent boosting rundown
high streets across dozens of towns.

The Government is investing
upto ﬂBm In Long Eaton.

We wanl lnenl

determine how th ngvla

apaaL-ﬁ.. -—

‘I"ﬁi&mhlmﬂm

i gplot?ﬁmin!(inﬂ’srl:m'

‘_ Wawmuocaipauphar i

d-wﬂﬂmhowtris monqls P
spen

Localised MyTown Facebook advertisements.

Adverts informed the public that
‘the government was investing up to
£25m’ in their local area, featuring the
name and image of the local town. In
reality, the sum going to each settle-
ment is likely to be much smaller.

However, by Friday 31 October
it was reported that Facebook had
pulled some of the government ad-
verts. Facebook said: “The adverts
run by the MyTown page were not
correctly labelled as being about so-
cial issues. Ads about social issues,
elections or politics that appear on
our platforms should include a dis-
claimer provided by advertisers.”

The controversy continues. The

ine Govemen

ElectionWatch 3

i : g - iy b
gnt s in | e Government is investing
ST e
| - Wewant local people Z
- determine how this rrlnneH&
spenl

Leyiagd®
We want local people to
determine how this money is

— L

e Gove-mmant is investin
up to £25m i |rr 10'0 towns

government claimed that all towns
selected for funding were chosen ac-
cording to the same methodology, in-
cluding analysis of deprivation, expo-
sure to Brexit, productivity, economy
resilience and investment opportuni-
ties. But the Local Government Chroni-
cle has revealed that government of-
ficials have refused to explain how
the 100 towns chosen to benefit from
the towns fund were selected, as it
emerged that ministers had the final
say on which places made the list.

It is one more example of how the
government is merging political ac-
tivity with the arms of government in
its own political interest.

Tory attack ad broke rules, but got attention

THE FORMER Boris Johnson aide
who was behind a Facebook ad that
broke the social networK’s funding
disclosure rules previously worked
on a fake grassroots campaign push-
ing for a no-deal Brexit.

Alex Crowley oversaw the previ-
ous ‘Mainstream Network’ Facebook
campaign alongside employees of
the lobbying firm run by Sir Lynton
Crosby, the Australian political strat-
egist who helped run three Conserva-
tive general election campaigns.

His new Fair Tax ad claimed that
Labour’s tax plans would cost ‘an ex-
tra £214 each month’ for everyone,
and was posted under the name ‘Fair
Tax Campaign’.

Fair Tax Campaign's false claim.

But despite using clear political
language, including the name of a po-
litical party, Facebook only became
aware of the advert and removed it
after being contacted by the BBC.

Labour’s tax plans have not yet
been published, so the £214 claim

was bogus.

But here’s the other issue. By
drawing attention to the fake Fair Tax
Campaign Facebook ad this has hap-
pened: The campaign’s page, created
three weeks ago, received only 13
likes on Facebook in that time. The
advert itself cost less than £500, and
received between 35,000 and 40,000
views, according to FacebooK’s ad li-
brary.

But with the image now on the
front page of multiple news sites, as
well as leading BBC programmes in-
cluding Today and the News at Ten,
being banned has provided more
awareness of its key claim than the
group could ever have paid for.



ElectionWatch

13 November 2019

OEC

BFIEHMAS ELECTION m

“Royal Mail takes
union (o court to
stop Christmas

postal strike

'WINTERS OF
DIS(ONTEN

Not to mention springs, summers & autumns
RB CALL TO FREE IRA GUNMAN

NJC M‘l' PHICF
-...-._

Trade unions brace for ‘winter

of discontent’ headlines

By NICHOLAS JONES

ANY PRE-ELECTION threat of in-
dustrial action presents an imme-
diate target for Conservative politi-
cians and their media allies.

Add to the mix a pledge by the
Labour Party to row back on ever-
tightening legal restrictions on
trade union activity, and within an
instant  Conservative-supporting
papers are warning of an imminent
repeat of the 1979 Winter of Discon-
tent —the year that 29.4 million days
were lost due to strikes.

An image of Jeremy Corbyn’s
face superimposed on a 1979 pho-
tograph of heaps of rotting gar-
bage piled up in Leicester Square
appeared in the Sun at the time of
his election as Labour leader in the
summer of 2015,

The message then was that such
was Corbyn’s “total loathing for Brit-
ain” that he would “not be leading

New Labour...or Old Labour, just...
Dead Labour” (Sun, 23.8.2015).

On day two of the 2019 general
election campaign, the Sun had an-
other two-page spread that reprint-
ed the very same photograph — this
time with Corbyn looking appar-
ently in despair, holding his head in
hands.

‘Jez plan for 7os-style union
chaos: Winters of Discontent” (Sun,
7.11.2019).

News of possible pre-Christmas
strikes in support of long-running
disputes affecting rail and postal
services commanded front-page
banner headlines throughout the
opening week of the election cam-
paign.

“Post union ‘plotting to wreck
election™ (Daily Telegraph, 5.11.2019);
“Rail union’s Xmas misery for mil-
lions” (Daily Mail, 6.11.2019); “The
nightmare before Christmas” (City
AM, 6.11.2019).

This followed the RMT’s warning
of 27 days of strike action on South
Western trains, starting on 2 De-
cember, because of SWR’s refusal to
give assurances on the future opera-
tional role of guards.

Inresponse to the threat of postal
strikes in the run up to polling day
and Christmas, the Royal Mail be-
gan action in the High Court chal-
lenging the CWU on the grounds
that the union might have breached
the Trade Unions and Labour Regu-
lations Act when balloting its mem-
bers.

There was a turnout of 76 per
cent in the CWU ballot of 110,000
members, across 1,400 workplac-
es, and a 97.1 per cent Yes vote,
but Royal Mail has alleged there
were “potential irregularities” due
to interference by union officials
when members were said to have
been bullied into voting at work-
places after ballot papers were in-




13 November 2019

wDaily:Wail

et s e

How COULD my
little boy go -
from this... to

RAIL UNION'S
XMAS MISERY
FOR MILLIONS

Corbyn s militant pals to wreck ma]OI‘ routes fora MONTH

Front pages of right-wing papers filled with
propaganda forecasting a new 'Winter of
Discontent’ if Labour wins general election.

tercepted before arriving at mem-
bers’ homes.

Most newspapers and broadcast-
ers have simply said that the dispute
is about a “disagreement” with man-
agement on implementing last year’s
deal, without going into any back-
ground or detail.

There has been little or no expla-
nation of the CWU’s complaint that
commitments on pay, working hours
and pensions have not been met by
Royal Mail, which was privatised in
2013.

Rather than devote space to inter-
views with postal workers, press cov-
erage has followed an all-too familiar
path, with the Daily Telegraph wheel-
ing out a demolition job on the cred-
ibility of the CWU’s general secretary,
Dave Ward: “Corbynista who affiliat-
ed union with hard-Left Momentum”
(Daily Telegraph 5.11.2019).

Without any resolution to either of
the disputes, the closer it gets to poll-
ing day and Christmas, the greater
will be the attempt by Boris Johnson
and his press supporters to turn up
the heat with alarmist predictions
about the impact of Corbyn’s pledge
to repeal at least some of the most
recent restraints on trade union or-
ganisation.

ElectionWatch

TV footage of Keir
Starmer doctored
for Facehook attack

KEIR STARMER has accused the
Conservatives of ‘an act of des-
peration that backfired’ after foot-
age of the shadow Brexit secretary
was doctored to show him unable
to answer a question on Labour’s
Brexit position.

In the Tory version of an inter-
view with ITV’s Good Morning Brit-
ain, produced by the party for its
social media channels, Starmer is
shown unable to speak after being
asked about Labour’s position on
the EU, with his face appearing
under the caption ‘Labour has no
plan for Brexit’.

In reality, the shadow Brexit
secretary did provide a lengthy
answer regarding his discussions
with other EU countries over the
past three years and insisted: “A
customs union and single mar-
ket alignment and protection of
workers’ rights and environmen-
tal rights and consumer rights
is something that can be negoti-
ated”

After being called out on the
party’s decision to edit the video,
the Conservative party failed to
apologise and appeared to revel in
the extra attention. The incident
highlights the difficulty in report-
ing on misinformation and online
duplicity during a general elec-
tion. The extra attention given to
misleading social media posts of-
ten creates a feedback loop with
Twitter and Facebook responding
to the high levels of user engage-
ment by pushing it into more peo-
ple’s feeds.

This has led to fears that there
is very little to be lost by reinforc-
ing lies and deceptive material in
a media environment where the
aim is often to get attention at all
costs and by any means.

VICTIM: Keir Starmer.

Facebook would allow the Con-
servative party to promote its
“doctored” video of Keir Starmer
as a paid-for advert during the
election campaign, the social
network has confirmed. But the
company has announced a policy
aimed at cracking down on pages
that conceal their ownership in or-
der to mislead users.

The executive Rebecca Stim-
son said the public debate that
followed the airing of footage of
the senior Labour MP in an ITV
interview justified the company’s
policy of allowing political misin-
formation on the site.

“You can see, in the UK, what
that has meant is that what the
Conservatives put in that ad has
been the subject of ferocious po-
litical debate and discussion, as a
result of our policies,” said Stim-
son, the company’s head of UK
public policy.

BIPBWIDIIAN 030U



ElectionWatch

13 November 2019

Johnson's elite

Commentariat

The attack
journalists who
line up to hammer
Jeremy Corbyn

By NICHOLAS JONES

READY TO “die in a ditch” with Boris
Johnson the closer it gets to polling
day are his blood brothers, a taxi
rank of highly-paid wordsmiths able
to twist and turn the daily news agen-
da as they strive to deliver a Conserv-
ative victory and get Brexit over the
line.

Johnson has always been their
hero, the Brexiteer-in-chief for
much of the media class, a journal-
ist admired for his wizardry in de-
livering an endless stream of anti-
European Union exclusives about
the mad machinations of the Brus-
sels bureaucracy — the fake news of
his day.

In hishour of need, columnists and
feature writers employed by hard line
Brexit-supporting newspapers —Daily
Mail, Daily Express, Sun and Daily Tel-
egraph — are only too happy to follow
in his footsteps, able within a matter
of hours to pull together an election
storyline into a hard-hitting column
or feature.

Attack journalism is the forte of
this elite commentariat: yet more
character assassination of Jeremy

Corbyn; a chance to ridicule Nigel
Farage; trash Jo Swinson; or perhaps
an alarmist set of predictions about
the imminent disaster of life under
a Labour government supported by
the SNP.

If Conservative morale needs a
boost after a run of unhelpful set-
backs, they have no difficulty in con-
juring up words to bolster the bril-
liance of Boris.

Envious of their speed of writing,
fluency and turn of phrase, [ persuad-
ed a top columnist to describe the
task of writing to order for the Daily
Mail (this was in the days of its legen-
dary editor Paul Dacre):

“You get the call mid-morning, af-
ter the editorial meeting. In offering
you a commission, the backbench
team have explicit instructions.

“Usually the headline is pre-deter-
mined, so there’s no doubt about the
direction of the narrative.

“After some research and thinking
it through, the piece is taking shape
by mid-afternoon and the backbench
team are on the phone, wanting to be
updated, to be sure that the column
is on track.

“As the deadline approaches, it

KICKING JEREMY: A group of
prolific right-wing journalists

churns out biased columns
and features for Conservative-
supporting tabloids, the Sun,
Daily Mail and Daily Express.

can be intense, the pressure
to go further and further to
justify the headline; there
seems no escape.

“It’s like riding on the
back of a shark, fearful any
moment of falling off and
getting eaten alive”

Some of the columnists
are so in demand for the
flexibility of their writing that they
are not tied to one newspaper. Sever-
al rotate their by-lines in the pages of
competing titles, and deliver instant
articles across the political water-
front:

Leo McKinstry has few equals in
the range of his output: “Threats
may loom but Boris is still ahead of
the game” (Daily Express, 4.11.2019);




e L T )

Revenge epidemic

13 November 2019

ElectionWatch /

A minute’s

silence for
s  gunmen
ppebiiianll shot by the
SAS, inviting
Republicans
to Parliament
days after
the Brighton
bombing,
protesting
at a Provo’s
murder trial,
repeatedly
refusing to
condemn
the IRA.
Why Corbyn
and Gerry

I]llMINATEI] BY LINKS T(l

Adams are.. ‘

Wewnciay, May 22 207 E371 {f

||l| |

With friends like thesa @
el

an Revolution,
ago this month,

by Britain's
intellectuals.

- APOLOGISTS

We finally have a
eompromise that

Sl o thereses

S5 Wi aver bt EU, e i -
everannt and opsanition parties’

Broken politics

End of Tory

Tne hen parl)-

“Corbyn and his cronies who'd turn
the UK into Venezuela” (Daily Mail,
30.10.2019); “Blood Brothers: Labour
leader’s career dominated by links to
terrorism” (Sun, 23.5.2017)

Ross Clark’s is another go-to by-
line: “We finally have a compromise
that can suit everyone” (Daily Ex-
press, 4.10.2019); “If Corbyn gets into
No 10..we're all in the chicken soup”

(Sun, 6.9.2019); “People are waking
up to the true horror of Corbyn” (Dai-
ly Express, 24.11.2017)

Dominic Sandbrook is the main-
stay of the Daily Mail's production
line of anti-Corbyn hatchet jobs:
“What would Britain look like under
Corbyn? Take a trip back to East Ger-
many” (Daily Mail, 24.9.2019); “The
useful idiot” (Daily Mail, 16.2.2018);

“Apologists for slaughter” (Daily Mail,
28.10.2017)

The power of the commentariat
derives from the exposure they gain:
Conservative-supporting titles com-
mand 80 per cent of daily newspaper
sales.

Two-page spreads and features
alongside editorial columns supply

TURN TO PAGE 8



ElectionWatch

The
Commentariat:
Right-wing
hack tactics

FROM PAGE 7

punch lines that feed through to the
commentary on television and radio
programmes and spark off reaction
on social media.

So in-your-face is the press com-
mentariat of the right-wing press
— and so heavily outnumbered are
media voices from the left — that they
command a far higher proportion of
broadcast interviews and invitations
to newspaper reviews on television
and radio.

All too often, the multiple roles —
and political affiliations — of the com-
mentariat’s elite get conveniently ig-
nored by broadcasters.

When, at the start of the elec-
tion campaign, Dominic Sandbrook
was interviewed on the World At One

(4.11.2019) about the consequences
of the “heyday of public spending in
the 1970s”, he was introduced by the
presenter Sarah Montague as “the
historian, Dominic Sandbrook” — no
mention was made of his stock-in-
trade as the Daily Mail’s star anti-Cor-
byn columnist.

As long as press headlines con-
tinue to be treated as news — and
the front pages are reproduced in
extended television press reviews
— the tabloids will retain, despite
rapidly falling circulations, at least
a fair degree of their previous
clout.

Perhaps, as others are now sug-
gesting, the BBC, ITV and Sky could
make a start by including a health
warning in press reviews by remind-
ing viewers — and listeners — of a pa-
per’s political affiliation.

A headline or quote could be pref-
aced by the lines that this is from a
paper that advised readers to vote
Leave or Remain in the 2016 referen-
dum.

If there was clear signposting, the
Daily Mail, Daily Express, Sun and Dai-
ly Telegraph could hardly complain as
they were jubilant in congratulating

13 November 2019

themselves on securing the Leave
majority through the strength of
their campaigning journalism.

I suggested in the inquest after
Theresa May’s drubbing in the 2017
general election that she had been
duped into thinking that voters were
bound to agree after she had been
crowned a popular hero by the Brexit
press. She had become cocooned in
the deadly embrace of the anti-Cor-
byn hate of Conservative-supporting
titles.

We will see on 12 December wheth-
er Boris Johnson’s blood brothers in
the Brexit commentariat are making
the same fatal mistake as in 2017 - or
whether tabloid editors will have the
satisfaction of celebrating a triumph
to equal that of their Referendum
Day victory.

Media coverage of 2017 was the vil-
est of any general election of my 60
years as a reporter. I fear 2019 might
be even worse.

Nicholas Jones was a BBC industrial
and political correspondent for 30 years
until retiring in 2002. His books include,
The Lost Tribe: Whatever Happened to
Fleet Street’s Industrial Correspondents?

The Northern Echo and
the NE battleground

THE NORTH EAST of England voted
heavily in favour of Brexit. The Tories
have identified four constituencies as
key battlegrounds: Bishop Auckland,
Darlington and Stockton South, cur-
rently held by Labour: and Middles-
brough South East and Cleveland
which is held by a Tory.

The Brexit Party’s chairman, Ri-
chard Tice, is standing in Hartlepool,
currently held by Labour.

The Northern Echo, a regional daily
newspaper which covers national as
well as regional news, is slap bang in
the middle of all these constituencies.
It is based in the town of Darlington
and serves County Durham and Tee-
side and has a revered history.

Harold Evans, who went on to edit
the Sunday Times and the Times until

his spectacular fall-out with Rupert
Murdoch, writes vividly about his edi-
torship of the paper from 1963-1967 in
his autobiography, My Paper Chase. He
described a time when ‘most of the
readers to the north were coal min-
ers and industrial workers, but in the
south a belt of farmers and gentry’.

Drastic change, driven by the
Thatcher and Major governments,
has seen the closure of the pits and
the hollowing out of the big engineer-
ing and manufacturing industries
which sustained the region.

The paper is owned by Newsquest.
The paper has had job cuts imposed
by the company — most recently in
August last year when four regional
news groups were merged to two,
with the loss of seven journalists. But

DARLINGTOM Secury c ) st PAGE 2

The Northern Echo

= T EHERY Iy 5 THE WORTH

SHOW US THE
MONEY

Dramatic front page of the Northern Echo
five years after the former Tory Chancel-
lor, George Osborne, launched the Northern
Powerhouse.

the journalists work hard to produce
a good regional newspaper which
is distinctive for its informative and
balanced reporting, in stark contrast
to the partisan reporting of the bulk
of our national newspapers.



13 November 2019

The Tories
really

don't love
the NHS

A Financial Times report reveals
the NHS is mired in ‘perpetual
winter’ with performance sharply
deteriorating against important
targets such as waiting times

for emergency departments

and cancer treatment. Don Mort
highlights the key issues facing
the NHS in the election

CONVINCING VOTERS that the Con-
servatives are the ‘party of the NHS’
might be a tall order in the run-up to
a pre-Christmas general election. But
Tory activists are attempting to out-
flank Labour on the health service,
aided by compliant media.

The British Medical Association has
warned that the NHS is on the ‘cusp
of collapse’. The Care Quality Com-
mission’s annual State of Care report
warned of alarming delays in A&E de-
partments, even over the summer.

There is no consensus around how
adult social care should be funded. Al-
most one in seven elderly people do
not have access to all the support they
need, said the CQC. But Tory fears of a
backlash will have been eased by news
in the Mail on Sunday that ‘Prime Min-
ister Boris Johnson holds a six-point
lead over Jeremy Corbyn on NHS'.

Market research firm Deltapoll had
once again been commissioned by the
tabloid to gauge public opinion. The
results vindicated Tory strategists’ de-
cision to fight Corbyn on his own turf
by highlighting ‘the extra £34bn-a-year
in funding for the NHS’ by 2024.

In its proper context, however, the
NHS funding settlement follows years
of under-investment and the Health
Foundation has warned that extra
capital funding for hospital upgrades

ElectionWatch 9

The Tory blurb for this ad says, 'By keeping our economy strong, we've been able to support our
NHS since 2010'. No. Their austerity policies have left the NHS short of staff and money.

could be a ‘drop in the ocean’.

Conservative announcements to
reassure potential votersinclude plans
for s5om more GP appointments a year
and 6,000 extra GPs. But it follows a
failed pledge to boost the GP work-
force by 5,000 by 2020: The number of
fully-qualified GPs has fallen by 1.8 per
cent since September 2015.

Doubts over the future GP work-
force are among many warning signs
of a lack of capacity to reduce pres-
sure on NHS hospitals by caring for
patients in the community.

The CQC has warned that while
a 14 per cent fall in the number of
mental health beds between 2014/15
and 2018/19 was in line with nation-
al policy, a lack of properly skilled
staff means vulnerable people are
not getting the right support in a
crisis.

The need to make big efficiency
savings has heaped pressure on hos-
pitals, with many reporting multi-mil-
lion pound deficits. It has made for a
lucrative marketplace for private con-
sultancy companies, sometimes hired
where NHS trusts lack the manage-
ment capacity to find cost savings.

Mid Yorkshire Hospitals Trust,
for example, paid £15m to Ernst and
Young up to September 2015 to help
cut £37m from its annual budget. The
organisation is still £20m in deficit.

Beneficiaries also include ‘elite
advisory services and leadership de-
velopment firm’ McChrystal Group.
Set up by the former US Iraq general

Stanley McChrystal, the company was
paid £420,000 in 2016 to help draw
up NHS cost savings and service in-
tegration in Wakefield. As part of
the project, a presentation to health
bosses said: ‘We recognise that those
difficulties that are endemic and have
been blocking proper integration of
services for decades were what the
US Army met when they were trying
to defeat Al Qaeda in Iraq’

The number of NHS patients hav-
ing surgery in private hospitals has
trebled sine 2010 and for-profit com-
panies are cashing in. BMI Healthcare
treated the largest number, followed
by Spire and Circle Health.

In England, 214,967 people had
operations in 2009-10. Last year the
number tripled to 613,833. NHS trusts
have to send patients to private hos-
pitals because they are too busy and
under-staffed. This huge rise in out-
sourcing conflicts with what Matt
Hancock, the health and social care
secretary, told MPs in January, “There
is no privatisation of the NHS on my
watch.”

Dr Tony Sullivan, co-chair of the
campaign group Keep Our NHS Pub-
lic, said, “The NHS has been enfeebled
after close to a decade of Conservative
government and been left desperately
short of staff and money.”

Don Mort worked for 12 years on local
and regional newspapers, most recently
as Health Correspondent on the
Yorkshire Post.



ElectionWatch

13 November 2019

Anti-semitic attacks on
Labour is not bad journalism
- it's much worse than that

By TIM GOPSILL

IT WAS not ‘fake news’ when the
right-wing press opened the elec-
tion campaign with ferocious attacks
on individual Labour candidates ac-
cused of anti-semitism. It was not bad
journalism - because it was nothing
to do with news or journalism at all.
The media intervention against the
Labour left was purely political activ-
ism.

Journalism at election times is
about feeding people information
— true, or false or somewhere in be-
tween — to impel them to vote one
way or another. But the hunt for an-
ti-semites is not directed at the read-
ers; itis targeted at Labour itself. The
objective is to destabilise the party.
And they do it because it works.

Enormous damage has been
done to the party’s operations, its
confidence and public esteem over
the three and a half years since the
witch-hunt began.

In the first week of the campaign
the party sacked four newly-adopted
Parliamentary candidates, three of

them for alleged anti-semitism.

The fiercest attacks were in the
Sunday Telegraph, the Sun and the
Mail, but the source of much of the
material is the Jewish Chronicle,
which has pursued a demented cru-
sade against Corbynism since 2016.

This began then with a revelation
from the Facebook page of the Labour
MP for Bradford West Naz Shah, who
in 2014 shared a spoof image from the
website of the American anti-Israeli
Jewish academic Norman G Finkel-
stein showing a map of Israel moved
into the USA as a tongue-in-cheek so-
lution to middle east conflict.

Labour moved quickly, instruct-
ing Naz Shah to apologise - to Fin-
kelstein’'s bemusement — and since
then it has been defenceless. As
waves of attack swept down on the
party, all it could do was continu-
ously apologise and promise to do
better, which has had the effect of
inviting yet more.

The JC’s editor Stephen Pollard is
a former editor of the Daily Express,
the most right-wing and, ironically,
openly racist national paper. On No-

vember 3 he was given a platform in
the Sunday Telegraph to launch his
own campaign — an appeal to ‘fellow
British citizens’ to reject Corbyn.

Pollard announced that 47 per
cent of Britain’s Jews would ‘seri-
ously consider’ emigrating if Labour
won — a claim endorsed in the paper
by Tory party chairman James Clev-
erly, not a recognised representative
of the Jewish community. He said
that people he had known for ‘much
of my life’ had said they would be ‘out
of here’ if Mr Corbyn became PM.

There were half a dozen articles
on the same theme, including an
interview with the former Soviet
dissident Natan Sharansky, who
spent nine years in Russian prisons
before managing to emigrate to Is-
rael. There he became aleader of the
West Bank settlers, heading a party
of mainly Russian hard right-wing
emigres and was deputy prime min-
ister for a time.

He told the Sunday Telegraph that
he was ‘concerned about echoes
of Soviet propaganda in British po-
litical discourse’, and feared that

r Launch cancelled after book called antisemitic

THE LAUNCH of Bad News For Labour in
Waterstones Brighton during the Labour Party
Conference was cancelled due to a torrent of
abuse and threats claiming the book and its
authors were themselves antisemitic.

Greg Philo, one of the authors of the book,
issued this statement:

‘The five academic authors had intended to
present their research at a book launch in
Waterstones, Brighton on 23rd September.
But this occasioned a storm of abuse on
Twitter, calls to boycott Waterstones and false

accusations about the authors and the content
of the book. Waterstones cancelled the event
citing organisational problems.

The book's authors have also issued a
statement saying it is completely unacceptable
to attempt to prevent academics from presenting
research findings in a bookshop. They say, 'The
claims that Bad News for Labour and its authors

BAD
NEWS

are antisemitic are a false and slanderous attack Arnll'ils;m.ﬁsg'
on us as individuals and on our professional PUBLIC BELIEF
integrity as academics. Those responsible must e

LERAAS sad DAV IE MILL I

desist.’



13 November 2019

ElectionWatch

G AND'S JGOY )\

CGLE AL | THE WORLD CUFDREAM MED

The :unhav ulcmapb,

Jews “lll le we 1f (/()rhvn wins’

To all our fellow
British citizens

FULL COVERAGE OF THE GENERAL ELECTION P2-9

This front page is addressed not to our
usual readers—but to those whowould
notnormallyread the Jewish Chronicle.
In other words, to non-Jews. This is why:

Front
pages of
the Sunday
Telegraph
and Jewish
Chronicle
attack

the Labour
Party.

JC|

HARRY WINSTON

Ttwarsnit supposed tobe like this Read rose wilts in the glare of the final spotlight

THE JEWISH CHRONICLE
THE JCSAYS |

» THE VAS|
s

anti-Semitism had become a ‘main-
stream’ feature in the UK.

On November g the Sun and the
Mail had near-identical spreads of
‘Labour’s Dirty Dozer’, a rogues’ gal-
lery of 12 MPs said to have brought
the party into disrepute. Seven stood
accused of anti-semitism:

Gideon Bull, the candidate in
Clacton-on-Sea, was accused of call-
ing a Jewish fellow cabinet member
“Shylock” in a meeting at Haringey
Council, north London. He said the
allegation was ‘entirely false’. He had
used the term to describe others he
regarded as behaving avariciously,
and not the Jewish councillor her-
self. He said: ‘When she politely in-
formed me that this saying was of-
fensive, I apologised and said I did
not know that Shylock was Jewish!
Unfortunately innocence is not a de-
fence when the Labour Party is in a
panic.

Kate Ramsden, the candidate
for the Scottish seat of Gordon, was
kicked out when it emerged she had
claimed that anti-semitism smears
against Jeremy Corbyn were being
‘orchestrated by the wealthy estab-
lishment. She also wrote that the
state of Israel, ‘like many abusers,
unable to reflect on their own abuse

ended up recreating it in the
abuse of others, exerting their power
in those weaker than themselves be-
cause once they were the powerless’
A party source said: ‘We took imme-
diate action to have Kate Ramsden’s
candidacy reconsidered ... The party
took swift and robust action’

The charge against Laura
McAlpine, candidate in Harlow, was
that she had supported a campaign
organiser who hadblogged thatsome
Israelis would be happy to see a ‘po-
grom in Gaza and the West Bank, a
Jewish final solution to the Palestine
problem’. However, she did disown
the remarks as ‘unacceptable’.

The candidate in Coventry South,
Zarah Sultana, was pressured to quit
after saying she would ‘celebrate’ the
deaths of Tony Blair and Israeli lead-
er Benjamin Netanyahu. She apolo-
gised but refused to stand down.

Jane Aitchison, candidate for
Pudsey in West Yorkshire, publicly
defended Zarah Sultana, compar-
ing the death of Tony Blair to that
of Adolf Hitler. She said: ‘I apologise
for causing offence, but I said in the
interview that I did not condone any-
one celebrating the death of anyone,
and [ do not’

Ali Milani, seeking to oust Boris

Johnson in Uxbridge, was accused of
making anti-Semitic comments on-
line and promoting 9/11 conspiracy
theories.

In North Swindon, Kate Linnegar
had ‘liked’ a post entitled ‘How Israel
lobby manufactured UK Labour Par-
ty’s anti-Semitism crisis’. She also
defended former London mayor Ken
Livingstone who quit the party in the
face of anti-semitism charges.

Since then frontbencher Laura
Pidcock was pilloried in the Jewish
Chronicle for saying of people who
attack Labour candidates: ‘They will
say some really hurtful things. For-
give them. For they know not what
they do”

According to the JC, these words,
uttered by Christ before he was cru-
cified, ‘have been frequently used by
those wishing to stir up religious ha-
tred amongst the Jews’

A spokesperson for Pidcock told
the paper: ‘Any suggestion [this] was
anti-semitic is absurd and defama-
tory!

Tim Gopsill is a former editor of the
National Union of Journalist's magazine
The Journalist and co-author, with Greg
Neale, of the union’s centenary history,
Journalists: 100 Years of the NUJ.



ElectionWatch

13 November 2019

The Russian money tree

Why did Boris block
report on Russian
political interference?

BORIS JOHNSON personally pre-
vented the publication of a parlia-
mentary report on allegations of
Russian interference in British poli-
tics, according to the chair of the
committee that drew it up.

Dominic Grieve, the former Con-
servative attorney general, said in-
telligence agencies had actively sup-
ported the report’s release ahead of
next month’s general election.

“With parliament shortly to be dis-
solved, we had made arrangements
to print and lay the report within an
hour of confirmation [from Downing
Street] on this occasion,” he added.

“This has been a standard proc-
ess, right up until the point that the
prime minister — against the advice
of the agencies themselves — stopped
us from publishing.”

Now, despite previous Tory pledg-
es to distance themselves from Rus-
sian money, an Open Democracy

Russian industrialist Alexander Temerko
(right) and Prime Minister Boris Johnson at
a dinner.

investigation has revealed the Con-
servatives have received significant
recent cash injections from a number
of Russian donors and their associ-
ates.

Well-connected Russian oligarchs
and companies heavily involved in
lobbying for Russian interests have
stepped up their funding of the Con-
servative party in recent months.

By far the largest recent Russian
donor has been Lubov Chernukhin.
The wife of a former Russian deputy

Keeping it in the family

SHORT SELLERS abound in the
world of financial speculation. They
bet against the share price of a com-
pany falling to make a killing. The
best defence is to ensure your share
price soars, and inflict losses on the
hedge funds that are shorting you.
Jupiter Asset Management used
this defence, their stock rising almost
50 per cent in the first six months of
the year. But it has since fallen back.
Nichola Pease has just been ap-
pointed chairman of Jupiter. She was
a Northern Rock director from 1999
until its collapse and nationalisation
in 2008, the first run on a British bank
for 150 years. She sat on the Northern
Rock board audit committee that paid
millions to Adam Applegarth, its later
disgraced executive. She and other
Northern Rock directors were criti-

cised by MPs on the Treasury Select
Committee for their ‘high-risk, reck-
less business strategy’ and failing to act
as arestraining force on executives.

Sheis married to Crispin Odey, the
hedge fund manager. Their net worth
is estimated in the Sunday Times Rich
List at £775m. The connection with
short selling? Crispin Odey was short
selling Jupiter but now his wife is on
board he has vowed not to touch the
company. He was one of the high-
profile businessmen cited by Jer-
emy Corbyn when he launched the
party’s election campaign. Odey was
called a ‘greedy banker’ who ‘makes
millions betting against our country
and on other people’s misery’. Cor-
byn also pointed out he had ‘donated
huge sums to Johnson and the Con-
servative Party’.

finance minister, Chernukhin has
donated more than £450,000 to the
Conservatives in the last year.

Former arms tycoon Alexan-
der Temerko is another prominent
Russian donor in Tory circles who
has given money in the past year.
Temerko, who has spoken warmly
about his ‘friend’ Boris Johnson, has
gifted over £1.2 million to the Con-
servatives over the past seven years
and has reportedly admitted being
involved in a Eurosceptic plot to oust
May as Tory leader less than a year
ago.

The Conservatives have received
more than £3.5 million from Russian
funders since 2010. While donations
slowed down after the poisoning of
Russian double agent Sergei Skripal
in Salisbury in March 2018, they have
picked up again in recent months,
according to filings at the Electoral
Commission.

Between November 2018 and Oc-
tober 2019, the Tories received at
least £489,850 from Russian donors,
compared to less than £350,000 in
the previous year.

I This issue of ElectionWatch went
to press on 13 November 2019

Editor: Granville Williams

Design and production:
Tony Sutton, www.coldtype.net

Media7North

F——

Tiles show haw
MU spied on
Warrld in Action

CPBF(North) also produces
MediaNorth quarterly. We are
on Facebook - become a friend
at Campaign for Press and
Broadcasting Freedom North

- and Twitter: @campaign_and

Contact cpbfnorth@outlook.com
if you would like to receive future
online issues of ElectionWatch J



