
n the letters page of the Guardian last week, a Dr Alan Kendall attacked the
Royal Society for “smearing” its opponents. The society had sent an official
letter to Exxon, complaining about the oil company’s “inaccurate and
misleading” portrayal of the science of climate change and about its
funding of lobby groups that deny global warming is taking place. The
letter, Kendall argued, was an attempt to “stifle legitimate discussion”.
Perhaps he is unaware of what has been happening. The campaign of

dissuasion funded by Exxon and the tobacco company Philip Morris has been
devastatingly effective. By insisting that man-made global warming is either a “myth”
or not worth tackling, it has given the media and politicians the excuses for inaction
they wanted. Partly as a result, in the US at least, these companies have helped to delay
attempts to tackle the world’s most important problem by a decade or more.

Should we not confront this? If, as Kendall seems to suggest, we should refrain from
exposing and criticising these groups, would that not be to “stifle legitimate
discussion”?

There is still much more to discover. It is unclear how much covert corporate
lobbying has been taking place in the UK. But the little I have been able to find so far
suggests that here, as in the US, there seems to be some overlap between Exxon and
the groups it has funded and the operations of the tobacco industry.

The story begins with a body called the International Policy Network (IPN). Like
many other organisations that have received money from Exxon, it describes itself as
a thinktank or an independent educational charity, but a more accurate description, it

G E O R G E  M O N B I O T

Who’s paying 
the pundits?
Covert lobbying, in the UK as well as the US, has severely 
set back efforts to combat the world’s biggest problem

3 0

THE GUARDIAN |  SEPTEMBER 26



seems to me, would be “lobby group”. While the BBC would seldom allow someone
from Bell Pottinger or Burson-Marsteller on air to discuss an issue of concern to their
sponsors without revealing the sponsors’ identity, the BBC has frequently allowed
IPN’s executive director, Julian Morris, to present IPN’s case without declaring its
backers. IPN has so far received $295,000 from Exxon’s corporate headquarters in the
US. Morris told me that he runs his US office “solely for funding purposes”.

IPN argues that attempts to prevent (or mitigate) man-made climate change are a
waste of money. It would be better to let it happen and adapt to its effects. The Network
published a book this year arguing that “humanity has until at least 2035 to determine
whether or not mitigation will also be a necessary part of our strategy to address
climate change ... attempting to control it through global regulation of emissions would
be counterproductive”. Morris has described the government’s chief scientist, Sir
David King – who has campaigned for action on global warming – as “an
embarrassment to himself and an embarrassment to his country”.

Like many of the groups that have been funded by ExxonMobil, IPN has also received
money from the cigarette industry. Morris admits it has been given £10,000 by a US
tobacco company. There is also a question mark about his involvement in a funding
application to another tobacco company, RJ Reynolds.

In the archives that the cigarette companies were forced to open as part of the
settlement of a class action in the US, there is a document entitled Environmental Risk.
It is an application to RJ Reynolds to pay for a book about “the myth of scientific risk
assessment”. “The principal objective of this book is to highlight the uncertainties
inherent in ‘scientific’ estimates of risk to humans and the environment.” Among the
myths it would be contesting were the adverse health effects of passive smoking. The
application requested £50,000 to publish the book; the editors would be “Roger Bate and
Julian Morris”.

Morris insists that his name was added to the document without his consent. He says
he had “nothing” to do with the book. It was published in 1997 under the title “What
Risk?”. It has a foreword by David Davis MP. It claims that passive smoking is no more
dangerous than “eating 50g of mushrooms a week” and attacks “politically correct”
beliefs such as “passive smoking causes lung cancer” and “mankind’s emissions of
carbon dioxide will result in runaway global warming.” Julian Morris is not named as
its co-editor, but he is the first person thanked in the acknowledgements, for his
“editorial suggestions”.

The book’s editor, Roger Bate, is currently a fellow at the American Enterprise
Institute – which has received $1.6m from ExxonMobil – and the Competitive
Enterprise Institute, which has received $2 million. Until 2003, he was Julian Morris’s

MONBIOT | WHO’S PAYING THE PUNDITS?

 



predecessor as head of the IPN. When the book was written, he ran the European
Science and Environment Forum (ESEF), which published “What Risk?”. The
registered owner of ESEF’s website is Julian Morris. He claims he had nothing to do
with ESEF either, and registered the name purely “as a favour to a friend”.

PRWatch alleges that ESEF was originally called Scientists for Sound Public Policy
(SSPP), and was founded by a public relations agency working for the tobacco company
Philip Morris. Documents in the tobacco archives show that SSPP was the subject of a
fierce turf war between the PR firms Burson Marsteller and APCO, who were vying for
Philip Morris’s account. Burson Marsteller’s proposal argued that “industrial
resistance” to regulation is “perceived as protection of commercial self-interests”. A
different “countervailing voice” was required, consisting of “international opinion
formers supported financially by the industry”. Their role would be “educating opinion
leaders, politicians and the media.” The group would also seek funding from other
industries. Some of the people ESEF recruited as “academic members” were people
working for US lobby groups later funded by Exxon, who have made false claims about
climate change.

Like Julian Morris, Roger Bate has often appeared on radio and TV programmes.
Interviewed by the Today programme about climate change, he argued that cutting
carbon emissions has been “folly all along”. Instead, we should concentrate on
adapting to climate change. In 2000, he presented a film on BBC2 called “Organic Food:
The Modern Myth”, on which Julian Morris also appeared. Bate has not yet answered
the Guardian’s requests for a response. There is no law against taking money from
corporations, or advancing arguments in the media that accord with their interests.
Nor should there be. The problem is what appears to be a failure to declare an interest.
When someone speaks on an issue of public importance, we should be allowed to see
who has been paying them. This should apply to all advocates, pressure groups and
thinktanks, from Greenpeace to the Competitive Enterprise Institute.

The BBC’s producer guidelines are clear on this point. “We need to ensure that we do
not get involved with campaigning programming which is politically contentious.
Programmes should not embrace the agenda of a particular campaign or campaigning
group …”. Throughout the late 1990s and early 2000s, some of us warned that
campaigning groups did not always describe themselves as such. We were ignored.
The BBC now seems to have woken up to the problem. But we have lost ten years in
which climate change could have been tackled.

George Monbiot’s book 
is published this week by Penguin

MONBIOT | WHO’S PAYING THE PUNDITS?

 



MONBIOT | A CATALOGUE OF IDIOCY

 


