
ColdType

GOOD 
VERSUS
EVIL
HOW THE MEDIA
GOT IT WRONG 
IN YUGOSLAVIA
A review of Media Cleansing: Dirty Reporting 
– Journalism and Tragedy in Yugoslavia, by Peter Brock

EDWARD 
S. HERMAN

 



ColdType
WRITING WORTH READING FROM AROUND THE WORLD

www.coldtype.net

Edward S. Herman is Professor Emeritus of

Finance at the Wharton School, University of

Pennsylvania, and has written extensively on

economics, political economy and the media.

Among his books are Corporate Control, Corporate

Power, The Real Terror Network, Triumph of the

Market, and Manufacturing Consent (with Noam

Chomsky). He has a regular Fog Watch column in

Z Magazine. 

© Edward S. Herman 2006

ColdType

GOOD 
VERSUS
EVIL
HOW THE MEDIA
GOT IT WRONG 
IN YUGOSLAVIA
A review of Media Cleansing: Dirty Reporting 
– Journalism and Tragedy in Yugoslavia, by Peter Brock

EDWARD 
S. HERMAN



HOW THE MEDIA 
GOT IT WRONG 
IN YUGOSLAVIA

T
his important and valuable book

complements perfectly the

superb volumes on Yugoslavia

by Diana Johnstone (Fools’
Crusade) and Michael Mandel

(How America Gets Away With
Murder). Johnstone provides

essential history and context to the Balkan wars,

analyzing the indigenous participants, their back-

grounds, motivations and strategies, and the very

important role played there by external interven-

ers (the Croatian and Bosnian Muslim diaspora

and PR firms, Austria, Germany, the United

States, and the UN and Yugoslavia Tribunal

[ICTY]). Mandel provides an outstanding study of

the recent U.S. aggressions and the role and abuse

of international law and the ICTY in facilitating

those aggressions. Brock focuses on the role of the

media, which like the NATO powers and ICTY

were “co-belligerents,” doing yeoman service in

PAGE 3

Media Cleansing:
Dirty Reporting – 
Journalism and Tragedy

in Yugoslavia

By PETER BROCK

gmbooks.com, $19.95

BOOK REVIEW



advancing the program of the individuals, groups and governments that wanted

war. “Embedded” journalists did not start with the Iraq invasion-occupation; vol-

untary embeds were a dominant feature of the Western media in the Balkans con-

flicts.

The huge irony that Brock reveals so clearly is that the media co-belligerents,

pushing relentlessly for more aggressive action, supposedly in the interests of

stopping ethnic cleansing and killing, played into the hands of parties with a

political agenda that assured and produced far more ethnic cleansing and killing

than might have taken place without their bellicosity and war propaganda serv-

ice. The same irony is clear in Johnstone’s and Mandel’s volumes that deal with

the ends and means of the indigenous and external participants. The focus on

“justice” as opposed to peace, and the demonizing of the Serbs and making them

the unique group needing punishment, was the vehicle used by Bosnian Muslim

leader Alija Izetbegovic and his close associates, and Clinton/Albright and Kohl-

Genscher and their associates, to prevent a peaceful settlement – most impor-

tantly in backing out of the 1992 Lisbon Agreement – and to work incessantly to

get NATO to intervene militarily on behalf, first, of Izetbegovic and the Bosnian

Muslims and then the Kosovo Liberation Army and Kosovo Albanians. Brock

shows that the media served these pro-violence and anti-peace ends relentlessly

and effectively.

He argues convincingly that this was a model case of “pack journalism,” and

also of what has been called “advocacy journalism” or “the journalism of attach-

ment.” The journalists were quickly convinced that good was fighting evil, or that

it was obligatory and less risky to take this as a given, and so they joined the pack

and became advocates attached to the supposed good side and their victims. This

was aided in the Balkans by the fact that most of the journalists didn’t know the

language or history of the area, and that, because of the threat of bodily harm in

trying to do real journalism, they tended to congregate in protected areas – many

of them, as one cynical observer noted, only reported what they saw “150 meters

on either side of the Holiday Inn” (General Lewis MacKenzie).

This made them dependent for “news” on one another and on the official

sources happy to service their needs. As they stayed in the part of Sarajevo con-

PAGE 4

EDWARD S. HERMAN: HOW THE MEDIA GOT IT WRONG IN YUGOSLAVIA



trolled by the Bosnian Muslims, they, along with U.S. officials, were the main

sources of news, and as Brock notes they were hardly aware of the existence of a

large Serb population in Sarajevo, some 50,000 of whose members left or were

driven out of the city. The pack were even unaware of the exodus of the Jewish

population of Sarajevo (pp. 131-3), quietly threatened by the dominant Muslims

and recalling well (like the Serbs) the murderous behavior of the Muslims and

Croats in the era of Nazi rule during World War II.

The pack journalists in Sarajevo (and elsewhere in the Balkans) were thus high-

ly manageable, knowing the broader truth in advance, dispensing with notions of

substantive objectivity and balance, and on the hunt for stories that would both

confirm the institutionalized bias – and therefore please their editors at home –

and advance the cause that they advocated and for which they campaigned.

Journalists like David Rieff, Roy Gutman and Ed Vulliamy openly acknowledged

that they were campaigners for more aggressive NATO intervention (i.e., war),

and they were by no means alone. But this meant that they had ceased to be seri-

ous journalists who would check out the facts and claims of all sides and provide

a full and fair picture of the complex events in the struggle. They would instead

gravitate to stories that advanced the cause and would treat them with uncritical

zeal. As another cynical observer described it, this meant that Izetbegovic “could

play them like a Stradivarius,” and in effect use them as agents of Bosnian Muslim

propaganda and disinformation. (The more “balanced” Roy Gutman was played

like a Stradivarius by the Croatian information service and U.S. Embassy as well

as Muslim authorities.) 

This pack and bandwagon process fed on itself. As it focused only on the vic-

timization of the Bosnian Muslims, featuring grim pictures and stories of their suf-

fering, ignoring Serb victims and context, and aided by the parallel agenda and

bias of the ICTY and Western political establishment, the party line of almost

exclusively one-sided evil was steadily reinforced. (Former State Department offi-

cial George Kenney’s research disclosed, however, that “the percentage of each

population base killed was roughly identical,” and even an ICTY-sponsored study

found Serb deaths not far below their proportion of the Bosnia-Herzegovina pop-

ulation  – see Ewa Tabeau and Jacub Bijak,

PAGE 5

EDWARD S. HERMAN: HOW THE MEDIA GOT IT WRONG IN YUGOSLAVIA



(www.springerlink.com/(ze3qfg45eqaiph2v3qbovh45)/app/home/contribution.as

p?referrer=parent&amp;backto=issue,5,10;journal,1,34;linkingpublicationre-

sults,1:102885,1) “War-related Deaths in the 1992–1995 Armed Conflicts in Bosnia

and Herzegovina: A Critique of Previous Estimates and Recent Results

(www.springerlink.com/(ze3qfg45eqaiph2v3qbovh45)/app/home/contribution.as

p?referrer=parent&amp;backto=issue,5,10;journal,1,34;linkingpublicationre-

sults,1:102885,1),” European Journal of Population/Revue européenne de

Démographie, June, 2005).

Gullibility and the demand for more spectacular showings of evil encouraged

increasingly irresponsible reporting and claims of victimization in “rape camps”

and Auschwitz-like “death camps.” The books of these journalists would be what

Brock calls “victim epics,” with politically correct selective victimization based

largely on witness evidence supplied by partisan sources that was regrettably

“unconfirmed.”

Brock has a detailed and convincing deconstruction of the claims of rape camps

and rape as a Serb military tactic and exclusive (chapter 5). While certainly never

denying Serb rapes, he shows that there is not the slightest evidence that Serb

rapes were more numerous or organized than those of Bosnian Muslim or

Croatian forces. He points out that the documentation of Serb rape victims is

more extensive and of better quality than that of victims of Serbs, despite the siz-

able resources put into collecting evidence of the latter. The Serb data just never

could attract the interest of the pack (and the same was true of the pack’s treat-

ment of Serb dossiers of war crimes and prison camps in which Serbs were vic-

tims). The bias confused the media – Paul Lewis writing in the New York Times

on “Rape Was Weapon of the Serbs” (Oct. 20, 1993) noted that a UN report had

identified “800 victims by name,” but Lewis failed to mention that they were Serb

women. The estimates of 50,000 or 20,000 rape victims of Serbs were based on no

evidence whatsoever, and the belief that rape was a special Serb crime rested

strictly on the overwhelming political bias of the pack and superior public rela-

tions and propaganda activity of the Croats and Bosnian Muslims. (A January

1994 UN report evaluating all the documentation on rapes, excluding evidence

from the Serbs, listed 126 confirmed victims. This finding did not interest the

PAGE 6

EDWARD S. HERMAN: HOW THE MEDIA GOT IT WRONG IN YUGOSLAVIA



media.)

The media role in this hysterical propaganda barrage, with the best of the

reports noting that the claims are “unconfirmed” (!), was a scandal, reflecting a

media completely out of control and justifying UN official Aracelly Santana’s

comment that “I’ve never seen so much lack of professionalism and ethics in the

press.” The UN representatives and British officials dealing with the media in

Sarajevo looked upon the pack with contempt as a destructive force, some of

them even calling its members “the reptiles.” 

Brock also has a very good discussion of the famous photo of Fikret Alic, taken

at the Trnopolje transit camp in August 1992, another fine illustration of the quest

for denigration of the enemy and the lack of scruple of Western reporters and

media. He shows that the three British reporters, two from Independent

Television News (ITN) and one from the Guardian, sought out the uniquely ema-

ciated man among the camp residents, and carefully arranged for a photo that

made it look as if Alic was enclosed in a fenced prison, the reporters having delib-

erately placed themselves behind four strands of rusted and sagging barbed wire,

strung haphazardly between two posts, with a thin chicken wire mesh hanging

beneath, with Alic on the other side. “The cameramen and layout editors cropped

the photos of Alic so that the three or four strands of barbed wire were empha-

sized.” There was no barbed wire fence around the camp, which was a transit

facility and not even a prison encampment, and the refugees in the camp were

even free to leave.

But the Fikret Alic picture was quickly seized upon by the Western media, and

juxtaposed with pictures of Belsen and Auschwitz, and the media featured this

“death camp” with frenzied indignation and thoroughgoing dishonesty.

Compelling evidence by Thomas Deichmann that the photo was a propaganda

fraud led to a journalistic bloodbath: “The reactionary attacks from pack-journal-

ism’s interventionists commenced with fury and gusto,” and led to a libel suit and

bankruptcy of the British magazine Living Marxism that had published

Deichmann’s article. The suit was lost by Living Marxism not on the ground that

the facts in the article were wrong but rather that it had not been proved that

there was an intent to deceive – the huge deception, which happened to fit both

PAGE 7

EDWARD S. HERMAN: HOW THE MEDIA GOT IT WRONG IN YUGOSLAVIA



the biases of the reporters, editors and Western establishment, was inadvertent!

This deceptive photo worked wonders in advancing the demonization process

and war agenda, and though based on serious misrepresentation it was not cor-

rectible in the mainstream and remains alive today (in Emma Brockes’ recent

attack on Noam Chomsky in The Guardian she mentions that ITN won its libel

suit on this topic, but she failed to note that it was won on the question of intent,

not on the question of whether the facts relating to the photo were misleading).

And the pack journalists would provide a steady stream of followup negatives,

always one-sided and stripped of context, and often falsifications. Brock has a

number of pages that simply list misrepresentations, sometimes photos of victims

identified as Muslims but actually Serbs (see pp. 30-32, 122-4, 170-2), and dozens

of illustrations of blatant bias are scattered throughout the book. Brock also

shows how regularly the pack journalists would report on Serb attacks on vari-

ous towns – e.g., Goradze, Mostar, Bihac, Vukovar, and Struga – never mention-

ing either the fact that the towns had previously been ethnically cleansed of

Serbs, or that the Serbs were retaliating for recent attacks emanating from these

towns. The decontextualization and misreading of the recent sequence of events

was standard reportorial operating practice, resting on bias plus uncritical

dependence on Bosnian Muslim or Croat sources. (On lies regarding the Serb

attack on Goradze, pp. 75-76; on Vukovar, pp. xiii-xv; on the remarkable effec-

tiveness of Croat propaganda and lack of integrity of AP and other Western

sources at Struga, pp. 42-45; on Michael Gordon’s lies on the numbers in Serb

concentration camps, pp. 80-81).

Brock notes that there were dissenters from party line pack journalism, but he

shows that these were quickly attacked and marginalized, in a familiar process.

This is the “media cleansing,” that permitted the triumph of “dirty reporting.”

Brock himself, having written an article critical of the already closed party line

media coverage back in 1993 (“Dateline Yugoslavia: The Partisan Press,” Foreign

Policy, Winter 1993-1994), was harshly assailed by members of the pack, and the

publisher of his article was also put under pressure and threatened for this devi-

ationism. George Kenney, a former State Department official working on the

PAGE 8

EDWARD S. HERMAN: HOW THE MEDIA GOT IT WRONG IN YUGOSLAVIA



Balkans, who had quit because of insufficient U.S. intervention in the ongoing

wars, changed his views and became a serious critic of the party line. Kenney, like

Brock, was quickly subjected to nasty attacks and dropped by the BBC and U.S.

mainstream media as a commentator on the Balkans struggle. Even Lt. General

Michael Rose, the UNPROFOR commander in Sarajevo, was subjected to slash-

ing attacks by pack members, who resented his frequent confutations of pack dis-

information, and who, as campaigners for the Bosnian Muslims, were angry at the

failure of UNPROFOR to bomb the Serbs (see Brock’s crushing analysis of Peter

Jennings’ biased, ignorant and nasty attack on Rose – “The Peacekeepers – How

the UN Failed in Bosnia,” ABC, April 24, 1995, at pp. 175-6; and on Jennings’ and

ABC’s journalistic abuses more broadly, p. 173 ).

Perhaps the most interesting case was that of David Binder, who writes a

Foreword to Brock’s book under review here, and who was the most experienced

and knowledgeable New York Times reporter working in the Balkans in the 1980s

and 1990s. Binder, however, was not a party liner, having witnessed and reported

on the Kosovo Albanians attempts to drive Serbs out of Kosovo in the 1980s and

who recognized that important elements of that community were striving for eth-

nic purification. But with the firming up of the party line in the 1990s his insistence

on sometimes reporting items putting the Bosnian Muslims or Kosovo Albanians

in a bad light was looked upon with disfavor by his editors. In one notorious case

discussed by Brock, Binder wrote an article based on the testimony of numerous

qualified UN and military insiders that pointed to the Bosnian Muslims as the

source of the bomb that killed mainly Bosnian Muslim civilians in Sarajevo in the

Markale market bombing of February 5, 1994, but which helped sell more aggres-

sive NATO actions against the Serbs. The Times refused to publish the article,

which forced Binder to resort to a Swiss newspaper, Die Weltwoche and the jour-

nal Foreign Policy (“Anatomy of a Massacre,” Winter 1994-95).

Eventually Binder was removed from reporting on the Balkans in favor of

reporters like Roger Cohen, Carlotta Gall, Marlise Simons, and John F. Burns, who

were prepared to toe the party line – and sometimes disseminated lies, but only

lies that reinforced the party line and its biases (see the discussion of John F.

PAGE 9

EDWARD S. HERMAN: HOW THE MEDIA GOT IT WRONG IN YUGOSLAVIA



Burns below). The treatment of Binder was reminiscent of the removal of

Raymond Bonner from reporting on Central America in the 1980s, after Bonner

failed to stop sending in copy on the murderous operations of the U.S.-support-

ed Salvadoran army. The firing of Bonner was widely seen as a warning to jour-

nalist deviationists; the removal of Binder and the attacks on Brock and Kenney

had a similar chilling effect.

Under the pack system, and with the triumph of the demonization process and

simple Manichean world view of the struggle, there was a massive voluntary

embedding and collapse of journalistic standards. The rush was on to illustrate

villainy at all costs, a process also notorious at the end of the Kosovo war in June

1999 when NATO-country pack journalists rushed into Kosovo searching for

rape victims, dead bodies, and stories of Serb atrocities. In this environment jour-

nalistic fraud flourishes and gullibility is great, making the journalists sitting

ducks for interested propagandists. If Bosnian Muslim officials claimed 200,000

Bosnian Muslim victims in 1992-1993, that was swallowed uncritically by the

media (and Clinton) despite implausibility, inconsistencies, and doubts expressed

by the likes of George Kenney. This figure persists up to today – see the editori-

als “Bosnia, 10 Years Later” in the New York Times, Nov. 25, 2005 and “Bosnia’s

Slow Progress,” Washington Post, Nov. 29 – despite repudiation even by ICTY-

sponsored sources, which have lowered the number for deaths on all sides, civil-

ian and military, to something like 100,000. (See the Tabeau/Biljac study cited ear-

lier.) We may recall the history of the figure of 2 million murdered by the Khmer

Rouge in Cambodia, first provided by Jean Lacouture in early 1977, then acknowl-

edged by him to have been created out of the whole cloth, but accepted and per-

sisting up to today. The rule for demonized enemies is that the worst is believable

and can be institutionalized even if demonstrably fraudulent.

Brock shows that it was a regular practice for the media to swallow and trans-

mit without verification Bosnian Muslim official and even ham radio station

claims of deaths in various battle zones. These were almost always inflated or

entirely false, but the media took the bait, and while disappointed to find later

that they had been gulled, neither issued corrections nor learned to be cautious.

PAGE 10

EDWARD S. HERMAN: HOW THE MEDIA GOT IT WRONG IN YUGOSLAVIA



There were no real costs for the journalists or media in making errors damaging

to the demonized enemy

Brock is at his best in analyzing the work of John F. Burns of the New York

Times and Roy Gutman of Newsday, who shared the 1993 Pulitzer Prize for jour-

nalism for their work in Bosnia. Brock shows that this award is a perfect mani-

festation of the corruption of the “journalism of attachment” and of the Pulitzer

award system, which is an index of the corruption of journalism more broadly.

The Burns case is the more dramatic, and even funny, as Burns got the award

based in large part on a long Times article that focused on the confession of a

Bosnian Serb prisoner of the Muslims, Borislav Herak, who confessed to having

murdered 29 Muslims and raped eight women. Burns’s article was billed as offer-

ing “insight into the way thousands of others have died in Bosnia.” 

Burns, who was well-known at the time to be an Izetbegovic favorite, had been

given quick access to Herak, along with a Soros-funded movie-maker (whose

presence at the interrogation was never acknowledged in the Burns report).

Herak appeared very frightened, told his story to Burns “partly in the presence of

prison officials,” and after one session asked Burns to get the prison authorities

to promise not to beat him after his testimony! There was no corroborating evi-

dence in corpses or eyewitnesses to his alleged crimes, and a fellow Bosnian Serb

arrested with Herak had said right away that Herak was lying. Both Burns and

the movie-maker suppressed the fact that Herak had accused UNPROFOR head,

Canadian General Lewis MacKenzie, of having raped Bosnian women in a local

bordello. Burns acknowledged to MacKenzie that this would reduce Herak’s cred-

ibility and spoil the story, but he suppressed the information in violation of pro-

fessional standards and in support of lies that he should have known were lies.

Several years later Herak recanted, claiming that he had been tortured and

forced to memorize his confession lines. Shortly after this admission two of his

alleged murder victims turned up alive. The Times, in reporting on the appearance

of the two supposed Herak victims, said that this was an embarrassment to the

Bosnian Muslim government, but it found nothing embarrassing in the incident

to the New York Times, and there has been no move by the Pulitzer award com-

PAGE 11

EDWARD S. HERMAN: HOW THE MEDIA GOT IT WRONG IN YUGOSLAVIA



mittee to remove Burns’ Pulitzer award based on a confession under torture with

compromising evidence suppressed.

Brock has quite a few other illustrations of Burns’ violations of journalistic

ethics. Burns pioneered in alleging 200,000 Muslim deaths in the warfare as early

as July 1993, up from his estimate in April of 140,000; and, “venturing less and less

outside Sarajevo, [Burns] consistently reported the government’s inflated casual-

ty counts during the war.” On the MacNeil-Lehrer News Hour (Jan. 10, 1994)

Burns upped the ante to 300,000 killed and 900,000 wounded. (For other Burns

lies, misrepresentations and suppressions of evidence, pp. 77-80, 187.)

Brock’s analysis of the work of Roy Gutman is equally devastating. He shows

compellingly that Gutman was not A Witness to Genocide (the title of Gutman

1993 book based on his dispatches from Bosnia), but rather an agent of propagan-

da provided, directly or indirectly, by parties with an axe to grind. Many of his

sources were not witnesses but purveyors of hearsay evidence from alleged wit-

nesses. Gutman treated his sources uncritically; even speaking at one point of

“reliable rumors.” He rarely demanded – and even more rarely obtained and sup-

plied – any corroboration to allegations of Serb abuse. If the Bosnian Muslims

and Croats claimed 100,000 prisoners in Serb prison camps that was enough for

Gutman; the fact that the Red Cross estimated that there were only some 10,000

prisoners in the camps of the Serbs, Croats and Bosnian Muslims taken together

was of no interest to him; their finding meant that his preferred larger number

was “unconfirmed.” His business was making the case against the bad guys, and

he didn’t just cut corners in making that case, with the help of his badly compro-

mised sources he wrote works of fiction that had some “unconfirmed” elements

of reality.

Gutman located most of his sources with the help of Croatian, Bosnian Muslim

and U.S. Embassy intermediaries, most extensively from the Croatian Information

Center (CIC), a government propaganda agency whose work Gutman found to be

“more or less scholarly.” Gutman claimed to have met a major propaganda agent

of the CIC, and Gutman source, Jadranka Cigelj, “by chance,” but he admits to

having gotten a number of witnesses (or purveyors of witness hearsay) from

PAGE 12

EDWARD S. HERMAN: HOW THE MEDIA GOT IT WRONG IN YUGOSLAVIA



Croatian “charitable foundations” and the U.S. embassy. As one critical journalist

(Joan Phillips) put it, his death camp stories “are based on very few accounts from

alleged survivors. They rely on hearsay and double hearsay. They are given the

stamp of authority by speculation and surmise from officials.”

Gutman was very free in using analogies to Belsen, Auschwitz and references

to “death camps” and “concentration camps,” “deportations,” and estimates of

Serb death camp killings running up to 5,000, although his word usage and num-

bers varied based on probable audience knowledge and receptivity. The lack of

scruple here was marked, and misstatements were frequent. “It was like Jews

being deported to Auschwitz” was a lie, as there was no evidence whatsoever that

Bosnian Muslims moved around by the Serbs were going to gas chambers. Phillips

notes that the 350 journalists who rushed into Bosnia looking for death camps

“didn’t find them, nor did they find any evidence that they existed.” There was in

fact never any evidence that treatment in the Bosnian Serb camps was any worse

than that in the Croatian and Bosnian Muslim camps, that were of no interest to

Gutman.

Brock’s detailed analysis of Gutman’s work (pp. 87-116) is a compelling study in

journalistic malpractice that should by read by every student of the media, espe-

cially given the fact that the outrageous performance that Brock describes here

resulted in a Pulitzer prize, shared by Gutman’s rival in disinformation John F.

Burns! Gutman didn’t relish any analysis by Brock, warning him by e-mail that

his Witness to Genocide could “not be quoted under any circumstances.” He did-

n’t even relish exposure at the Hague, refusing to testify there, where he would

have had to deal with cross-examination.

Brock’s book has many other good things in it, like a discussion of the role of

George Soros, public relations firms, Germany, the Vatican, and of course the

Tribunal as an instrument of NATO. It is a very important work filling a needed

gap in the critical literature on the Balkans wars and enlightening on the work of

the mainstream media. It is a sad commentary on the intellectual culture that this

book, like that of Johnstone and Mandel, which contests an institutionalized

party line, will be ignored in the mainstream.

PAGE 13

EDWARD S. HERMAN: HOW THE MEDIA GOT IT WRONG IN YUGOSLAVIA



Equally troubling, just as neither Johnstone nor Mandel was reviewed in the

supposedly “left” Nation, In These Times, Progressive, and Mother Jones, there is

a good chance that Brock will join them in being bypassed in favor of less “con-

troversial” works. This is a testimonial to the ability of imperialism to make an

official party line on an imperial project unchallengeable even on its purported

left. This is hegemony at its finest.

PAGE 14

EDWARD S. HERMAN: HOW THE MEDIA GOT IT WRONG IN YUGOSLAVIA



Download political essays by many of the

best and brightest commentators from

around the world, plus books, booklets,

essays, newspapers and magazines 

– all in pdf format – all free of charge, at

www.coldtype.net
(Click on this link to enter web site)

ColdType
WRITING WORTH READING FROM AROUND THE WORLD

READ 
MORE
POLITICAL
ESSAYS

http://www.coldtype.net



