k] GEORGE MONBIOT

A visual
fairyland

The US media 1s disciplined by corporate America
Into promoting the Republican cause

n Thursday, the fairy king of fairyland will be recrowned. He was elected
on a platform suspended in midair by the power of imagination. He is the
leader of a band of men who walk through ghostly realms unvisited by

reality. And he remains the most powerful person on earth.
How did this happen? How did a fantasy president from a world of make
believe come to govern a country whose power was built on hard-headed
materialism? To find out, take a look at two squalid little stories which have

been concluded over the past 10 days.

The first involves the broadcaster CBS. In September, its 60 Minutes programme ran
an investigation into how George Bush avoided the Vietnam draft. It produced memos
which appeared to show that his squadron commander in the Texas National Guard
had been persuaded to "sugarcoat" his service record. The programme's allegations
were immediately and convincingly refuted: Republicans were able to point to
evidence suggesting the memos had been faked. Last week, following an inquiry into
the programme, the producer was sacked, and three CBS executives were forced to
resign.

The incident couldn't have been more helpful to Bush. Though there is no question
that he managed to avoid serving in Vietnam, the collapse of CBS's story suggested
that all the allegations made about his war record were false, and the issue dropped out
of the news. CBS was furiously denounced by the rightwing pundits, with the result
that between then and the election, hardly any broadcaster dared to criticise George

TheGuardian JANUARY 18 2005



MONBIOT | A VISUAL FAIRYLAND

Bush. Mary Mapes, the producer whom CBS fired, was the network's most effective
investigative journalist: she was the person who helped bring the Abu Ghraib photos
to public attention. If the memos were faked, the forger was either a moron or a very
smart operator.

It's true, of course, that CBS should have taken more care. But I think it is safe to
assume that if the network had instead broadcast unsustainable allegations about John
Kerry, none of its executives would now be looking for work. How many people have
lost their jobs, at CBS or anywhere else, for repeating bogus stories released by the
Swift Boat Veterans for Truth about Kerry's record in Vietnam? How many were
sacked for misreporting the Jessica Lynch affair? Or for claiming that Saddam Hussein
had an active nuclear weapons programme in 2003? Or that he was buying uranium
from Niger, or using mobile biological weapons labs, or had a hand in 9/11? How many
people were sacked, during Clinton's presidency, for broadcasting outright lies about
the Whitewater affair? The answer, in all cases, is none.

You can say what you like in the US media, as long as it helps a Republican president.
But slip up once while questioning him, and you will be torn to shreds. Even the most
grovelling affirmations of loyalty won't help. The presenter of 60 Minutes, Dan Rather,
is the man who once told his audience" "George Bush is the president, he makes the
decisions and, you know, as just one American, he wants me to line up, just tell me
where." CBS is owned by the conglomerate Viacom, whose chairman told reporters:
"We believe the election of a Republican administration is better for our company." But
for Fox News and the shockjocks syndicated by Clear Channel, Rather's faltering
attempt at investigative journalism is further evidence of "a liberal media conspiracy".

This is not the first time something like this has happened. In 1998, CNN made a
programme which claimed that, during the Vietnam war, US special forces dropped
sarin gas on defectors who had fled to Laos. In this case, there was plenty of evidence
to support the story. But after four weeks of furious denunciations, the network's
owner, Ted Turner, publicly apologised in terms you would expect to hear during a
show trial in North Korea: "I'll take my shirt off and beat myself bloody on the back."
CNN had erred, he said, by broadcasting the allegations when "we didn't have evidence
beyond a reasonable doubt". As the website wsws.org has pointed out, it's hard to think
of a single investigative story - Watergate, the My Lai massacre, Britain's arms to Iraq
scandal - which could have been proved at the time by journalists "beyond a reasonable
doubt". But Turner did what was demanded of him, with the result that, in media
fairyland, the atrocity is now deemed not to have happened.

The other squalid little story broke three days before the CBS people were sacked. A
US newspaper discovered that Armstrong Williams, a television presenter who



MONBIOT | A VISUAL FAIRYLAND

(among other jobs) had a weekly slot on a syndicated TV show called America's Black
Forum, had secretly signed a $240,000 contract with the US Department of Education.
The contract required him "to regularly comment" on George Bush's education bill
"during the course of his broadcasts" and to ensure that "Secretary Paige [the
education secretary] and other department officials shall have the option of appearing
from time to time as studio guests".

It's hard to see why the administration bothered to pay him. Williams has described
as his "mentors" Lee Atwater — the man who, under Reagan's presidency, brought a
new viciousness to Republican campaigning — and the segregationist senator Strom
Thurmond. His broadcasting career has been dedicated to promoting extreme
Republican causes and attacking civil rights campaigns.

What makes this story interesting is that the show he worked on was founded, in
1977, by the radical black activists Glen Ford and Peter Gamble, to "allow black
reporters to hold politicians and activists of all persuasions accountable to black
people". They sold their shares in 1980, and the programme was later bought by the
Uniworld Group. With Williams's help, the new owners have reversed its politics, and
turned it into a recruitment vehicle for the Republican party. Williams appears to have
been taking money for doing what he was doing anyway.

These stories, in other words, are illustrations of the ways in which the US media is
disciplined by corporate America. In the first case the other corporate broadcasters
joined forces to punish a dissenter in their ranks. In the second case a corporation
captured what was once a dissenting programme and turned it into another means of
engineering conformity.

The role of the media corporations in the US is similar to that of repressive state
regimes elsewhere: they decide what the public will and won't be allowed to hear, and
either punish or recruit the social deviants who insist on telling a different story. The
journalists they employ do what almost all journalists working under repressive
regimes do: they internalise the demands of the censor, and understand, before anyone
has told them, what is permissible and what is not.

So, when they are faced with a choice between a fable which helps the Republicans,
and a reality which hurts them, they choose the fable. As their fantasies accumulate,
the story they tell about the world veers further and further from reality. Anyone who
tries to bring the people back down to earth is denounced as a traitor and a fantasist.
And anyone who seeks to become president must first learn to live in fairyland.



