
In a lather over Rather
By Danny Schechter
newsday.com | September 22, 2004

BS’s most popular program “CSI” can now investigate a crime scene close to
home.The reputation of veteran news anchor Dan Rather is lying on the floor,
bloodied by a mistake he has now admitted, flanked on the political right by
“we told you so” finger-pointers led by GOP operatives demanding his head.

A news outlet once headed by “the most trusted man in America” is
accused of being the least trustworthy. With Rather apologizing for airing a

story based in part on memos that CBS cannot verify, it looks bad for network news in
general and critics of President George W. Bush in particular. And that fits the M.O. of the
people behind the hit.

The story that “60 Minutes” ran charging that Bush had not completed his Texas
National Guard duty has now been pronounced a “mistake.” CBS News added that “a
source had misled the network on the documents’ origins.” The network promised “an
independent review of how the report was prepared to help determine what actions need
to be taken.”

Over at Fox News, they were breaking out the champagne when the admission of error
came down from Black Rock. Fox, of course, has its own (wink, wink) “standards” and
never makes mistakes worth acknowledging. Their playbook in this regard feeds and
follows a well-established White House approach: When confronted by unwelcome truths,
avoid them, deny them or tarnish the critic.

Fox News branded this dust-up a scandal, a “Rathergate,” using a familiar “change-the-
subject” tactic to deflect attention away from persuasive charges that President Bush has
not told the truth about his military “service.” Allegations about a media misdemeanor
were quickly blown up into a felony demanding Rather’s career termination with prejudice.

The right-wing attack machine works by personalizing issues and demonizing “enemies”
with overheated language and cartoon-like characterizations. Osama “the evil doer” bin
Laden gave way to Saddam “the butcher of Baghdad” Hussein, and now John “the phony
war hero” Kerry has been displaced with a “lather over Rather.” It’s a textbook example of
how attacks against journalists are used to denigrate news not to the right wing’s liking by
planting items in the media food chain and cranking up an echo chamber of feigned
indignation.

OTHER VOICES

ColdType



In a lather over Rather / 2

The Republican National Committee operates its own 24/7 anti-news network to
monitor coverage and orchestrate a rapid response. Salon reports that the story casting
doubt on the documents was first pushed into the news stream by Creative Response
Concepts, a Republican public relations firm. Then, selected bloggers went to work led by
an Atlanta lawyer who helped get President Bill Clinton disbarred and was the first who
called the memos fakes. His charges spread like a prairie fire through the rabid conservative
grapevine and amen corner. The goal: Focus the media on Rather, not Bush. CBS initially
stood by the documents, then hedged, saying that even if they were flawed, the story that
Bush had disobeyed his commander’s order to have a physical was accurate in essence. But
it finally had to concede it was a mistake to run the story.

It’s possible that CBS was flim-flammed, but TV’s need for visuals did them in. By trying
to gussy up the story with what producers call “video enhancement elements,” “60
Minutes” fell on its own sword, opening itself up to attack. Other leading news outlets
including the BBC ran the same story about Bush’s troubles in the Guard without being
discredited.

Dan Rather has been a punching bag of the right ever since he was targeted for being
rude to President Richard Nixon 30 years ago. Conservative journalists accused him of
fudging footage from Afghanistan in the 1980s when he took over the anchor chair as the
high salaried “Six Million Dollar Man.” Some conservatives tried to buy CBS with the
promise they would fire Dan Rather the day the “Tiffany Network” became theirs. His
critics pictured him as the poster boy of their hated “liberal media.”

The irony is that he doesn’t fit the stereotype. Rather has a superpatriotic persona. A day
after 9/11 he went on the David Letterman show to proclaim his willingness to do whatever
his president ordered. On Sept. 22, 2001, he said he would give the administration the
benefit of every doubt.When a pre-war interview with Saddam Hussein in Baghdad raised
eyebrows,he tacked hard right in his war reporting, for which he later won the conservative
Media Research Center’s top prize for best network coverage.

Don’t write Rather off. He has had more media lives than the Republican Guard that
wants to bury him. He is just this week’s poster boy for the sins and screw-ups of an
imagined liberal media.


