74F GEORGE MONBIOT

Our lies led us
Into war

The press must also be held to account
for falsehoods we reproduced before the invasion

0 Andrew Gilligan, the BBC reporter who claimed that the government had
sexed up the intelligence about Iraq’s weapons of mass destruction, was
mostly right. Much of the rest of the media, which took the doctored
intelligence at face value, was wrong. The reward for getting it right was
public immolation and the sack. The punishment for getting it wrong was
the usual annual bonus. No government commissions inquiries to discover
why reporters reproduce the government’s lies.

All journalists make mistakes. When deadlines are short and subjects are
complicated, we are bound to get some things wrong. But the falsehoods reproduced
by the media before the invasion of Iraq were massive and consequential: it is hard to
see how Britain could have gone to war if the press had done its job. If the newspapers
have any interest in putting the record straight, they should surely each be
commissioning an inquiry of their own. Unlike the government’s, it should be
independent, consisting perhaps of a lawyer, a media analyst and an intelligence
analyst. Its task would be to assess the paper’s coverage of Iraq, decide what it got right
and what it got wrong, discover why the mistakes were made and what should be done
to prevent their repetition. Its report should be published in full by the paper.

No British newspaper is likely to emerge unharmed from such an inquiry. The
Independent, the Independent on Sunday and the Guardian, which were the most
sceptical about the claims made by the government and intelligence agencies, still got
some important things wrong. Much of the problem here is that certain falsehoods

TheGuardian JULY 20, 2004



MONBIOT | OUR LIES LED US INTO WAR

have slipped into the political language. The Guardian, for example, has claimed on
nine occasions that the weapons inspectors were expelled from Iraq in 1998.
Embarrassingly, one of these claims was contained in an article called Iraq: the myth
and the reality. Even John Pilger, who could scarcely be accused of dancing to the
government’s tune, made this mistake when writing for the paper in 2000. It’s not that
the Guardian believes this to be the case: it has published plenty of reports showing
that the inspectors were withdrawn by the UN, after the US insisted that they should
leave Iraq for their own safety. But the lie is repeated so often by the government that
it seems almost impossible to kill.

The Observer, I think, would do less well. It commissioned some brilliant
investigative reporting, which exposed many of the falsehoods reproduced elsewhere
in the media. But it also carried several reports that were simply wrong. It published
five articles claiming that there were “direct Iraqi links with the US hijackers” who
destroyed the World Trade Centre in 2001. One suggested that “Iraqi training,
intelligence and logistics were hidden behind an Islamist facade”. Iraq, it claimed, “ran
a terrorist camp for foreign Islamists, where it taught them how to hijack planes with
boxcutters”.

Three reports suggested that the anthrax attacks in the United States in October 2001
had “an ultimate Iraqi origin”. Other articles maintained that “Iraq is developing a
long-range ballistic missile system that could carry weapons of mass destruction up to
700 miles”; that it had developed “mobile factories of mass destruction”; and that it “has
tried to buy thousands of ... aluminium tubes, which American officials believe were
intended as components of centrifuges to enrich uranium”. All these stories turn out
to have been based on false information supplied by the Iraqi National Congress and
US or British intelligence agencies.

Its editorials also appear to have been too willing to give George Bush and Tony Blair
the benefit of the doubt. In November 2002, for example, the paper maintained that
Saddam Hussein “expelled UN weapons inspectors in 1998; he subsequently built up an
arsenal of weapons of mass destruction ... the real responsibility [for averting war] lies
with Saddam himself”. The paper consistently argued that we should not go to war
without an international mandate, but supported the invasion when that mandate
didn’t materialise.

The Observer published plenty of stories that contradicted these reports. But a
balance between true and false still averages out as partly false, and its readers were
left not knowing what to believe. In May this year, the paper published an article by
David Rose retracting some of the incorrect material. I don’t think I'm alone in
believing that it provided insufficient redress. It failed to deal with the allegations of



MONBIOT | OUR LIES LED US INTO WAR

links between Iraq and al-Qaida, or of Iraq’s responsibility for the anthrax attacks. And
it seems wrong that one journalist should take responsibility for decisions that must
have been approved elsewhere. This partial retraction contrasts uncomfortably with
the comprehensive apology published by the New York Times four days before.
“Editors at several levels who should have been challenging reporters and pressing for
more scepticism were, perhaps, too intent on rushing scoops into the paper,” the NYT
confessed. “Articles based on dire claims about Iraq tended to get prominent display,
while follow-up articles that called the original ones into question were sometimes
buried. In some cases, there was no follow-up at all.”

But the Observer’s sins are minor compared with those of the Times, the Sunday
Times and the Daily and Sunday Telegraphs. They all appear to have been willing
accomplices in the Pentagon’s campaign of disinformation. By far the worst of these
offenders is the Sunday Telegraph. In September 2001, it claimed that “the Iraqi leader
had been providing al-Qaida ... with funding, logistical back-up and advanced weapons
training. His operations reached a ‘frantic pace’ in the past few months”. In October
2001, it reported that “Saddam Hussein has relocated his chemical weapons factories
after the first case of anthrax poisoning in America ... A senior western intelligence
official said that ... “The entire contents of their chemical weapons factories around
Baghdad have been moving through the nights to specially built bunkers’.”

In September 2002, it reported that “Saddam Hussein is developing frightening new
ways to deliver his arsenal of chemical and biological weapons, including smallpox and
the deadly VX nerve agent”. Another report on the same day claimed that “Saddam is
on the verge of possessing crude nuclear devices that could be ‘delivered’ using
‘unorthodox’ means such as on lorries or ships ... Saddam has the capability to
assemble all the components required to make nuclear weapons.” In February 2003, it
claimed that “Iraq’s air force has advanced poison bombs”.

All of these stories — and many others — appear to be false. But far from retracting
them, it keeps publishing new allegations which look as dodgy as its pre-war claims.
Like the Observer, it appears to have been used by black propagandists in the
intelligence services and Iraqi defectors seeking to boost their credentials. Unlike the
Observer, it seems happy to be duped.

So who will hold the newspapers to account? It seems that the only possible answer
is you. You, the readers, must take us to task if we mislead you. Pressure groups should
be bombarding us with calls and emails — you’d be amazed by the difference it makes.
And if we don’t respond with openness and honesty, you should cancel your
subscriptions and look elsewhere for your news.



