
hen starving people find food, they don’t worry too much about
the ingredients. Michael Moore’s film is crude and sometimes

patronising. He puts words into people’s mouths. He finishes
their sentences for them. At times he is funny and moving, at

others clumsy and incoherent. But I was shaken by it, and I
applauded at the end. For Fahrenheit 9/11 asks the questions that

should have been asked every day for the past four years. The
success of his film testifies to the rest of the media’s failure. 

Tomorrow the Butler report will reopen the debate about who was to blame for the
lies with which we went to war – the government or the intelligence agencies. One
thing the news networks will not be discussing is the culpability of the news networks.
After this inquiry, we will need another one, whose purpose is to discover why
journalists help governments to lie to the people. 

I don’t need to discuss the failings of the US news networks. Fox and NBC have often
boasted about their loyalty to Bush’s government. Owned by rightwing businessmen,
they could reasonably be described as components of the military-industrial complex.
But the failures of the British media, in particular the BBC, require more explanation.
Studies by the Cardiff School of Journalism and the Glasgow University Media Group
suggest there is a serious and systematic bias among British broadcasters in favour of
the government and its allies. 

The Cardiff study, for example, shows that 86% of the broadcast news reports that

G E O R G E  M O N B I O T

Greasing up
to power
A US comedian brings us closer to the truth 
than the BBC.Most of our journalists fail us

20

TheGuardian JULY 13, 2004



mentioned weapons of mass destruction during the invasion of Iraq “suggested Iraq
had such weapons”, while “only 14% raised doubts about their existence or possible
use”. The claim by British and US forces that Iraq had fired illegal Scud missiles into
Kuwait was reported 27 times on British news programmes. It was questioned on just
four occasions: once by Sky and three times by Channel 4 News. The BBC even
managed to embellish the story: its correspondent Ben Brown suggested that the non-
existent Scuds might have been loaded with chemical or biological warheads. Both the
BBC (Ben Brown again) and ITN reported that British commanders had “confirmed”
the phantom uprising in Basra on March 25. Though there was no evidence to support
either position, there were twice as many reports claiming that the Iraqi people
favoured the invasion as reports claiming that they opposed it. “Overall, considerably
more time was given to the original [untrue] stories than to any subsequent
retractions,” the researchers found. 

The Glasgow study shows that BBC and ITN news reports are biased in favour of
Israel and against the Palestinians. Almost three times as much coverage is given to
each Israeli death as to each Palestinian death. Killings by Palestinians are routinely
described as “atrocities” and “murders”, while Palestinians deliberately shot by Israeli
soldiers have been reported as “caught in the crossfire”. In the period the researchers
studied, Israeli spokespeople were given twice as much time to speak as Palestinians.
Both BBC and ITN reports have described the West Bank as part of Israel. By failing to
explain that the Palestinians are living under military occupation, following the illegal
seizure of their land, correspondents routinely reduce the conflict to an inexplicable
“cycle of violence”. Even this cycle is presented as being driven by the Palestinians: the
Israelis are reported as “responding” or “retaliating” to Palestinian attacks; violence
by the Palestinians is seldom explained as a response to attacks by Israelis. Both
networks regularly claim that the US government is seeking peace in the region (ITN
has described it as “even-handed”) while omitting to mention that it is supplying some
$3bn a year of military aid to Israel. 

The BBC emerges very badly from these studies. The Cardiff report shows that it
used US and British government sources more often than the other broadcasting
networks, and used independent sources, such as the Red Cross, less often than the
others. It gave the least coverage to Iraqi casualties, and was the least likely to report
Iraqi unhappiness about the invasion. A separate study by the Frankfurter Allgemeine
Zeitung of news networks in five different countries showed that the BBC offered the
least airtime of any broadcaster to opponents of the war: just 2% of its coverage. (Even
ABC news in the United States gave them 7%). Channel 4 News, by contrast, does well:
it seems to be the only British network that has sought to provide a balanced account

MONBIOT | GREASING UP TO POWER



of these conflicts. Of course, this problem is not confined to the broadcasters, or, for
that matter, the rightwing press. On Sunday the Guardian’s sister paper, the Observer,
asked: “Why was the prime minister’s foreword [to the dodgy dossier] so unequivocal
about the threat Saddam Hussein posed? Why was inconclusive evidence presented as
fact?” The same questions should be asked of the Observer, which took the
government’s part in the invasion, and published a number of incorrect reports – which
it has yet to retract – about weapons of mass destruction and the links between
Saddam and al-Qaida. 

So why does this happen? Why do broadcasters (and newspapers) that have a
reputation for balance, impartiality and even liberal bias side with the powerful? There
appear to be several reasons. One of them is that they assume – rightly or wrongly –
that the audience doesn’t want complexity. One BBC journalist told the Glasgow team
that he had been instructed not to provide “explainers”: what the editors wanted was
“all bang-bang stuff”. Analytical and investigative reporting has given way to
breathless descriptions of troop movements and military technology. Perhaps
unsurprisingly, this leaves the audience without the faintest idea of what’s happening:
in one of the groups of viewers the researchers interviewed, the people who said that
the occupied territories had been occupied by the Israelis were outnumbered by those
who believed they had been occupied by the Palestinians. Another is that, as in all
professions, you are rewarded for greasing up to power. The people who are favoured
with special information are those who have ingratiated themselves with the
government. This leads to the paradoxical result that some of our most famous and
successful journalists are also the profession’s most credulous sycophants. 

While you are rewarded for flattery, you are punished for courage. The US, British
and Israeli governments can make life very difficult for media organisations that upset
them, as the BBC found during the Gilligan affair. The Palestinians and the people of
Iraq have much less lobbying power. The media are terrified of upsetting the Israeli
government, for fear of being branded anti-semitic. Powerful governments can call on
the rightwing press for support. Rupert Murdoch, who has a commercial interest in the
destruction of the BBC, is always happy to oblige. 

When most of our journalists fail us, it’s hardly surprising that the few who are brave
enough to expose the lies of the powerful become heroes, even if their work is pretty
coarse. When a scruffy comedian from Michigan can bring us closer to the truth than
the BBC, it’s time for a serious examination of why news has become the propaganda
of the victor. 
George Monbiot’s book The Age of Consent: a Manifesto for a New World Order is now
published in paperback 

MONBIOT | GREASING UP TO POWER


