
ColdType

&
PETER HART & 

JULIE HOLLARFear
Favor

FAIR’S FIFTH ANNUAL REPORT

2004

    



ColdType
WRITING WORTH READING FROM AROUND THE WORLD

www.coldtype.net

First published in Extra!, the magazine of 
Fairness & Accuracy In Reporting, March/April 2005

http://www.fair.org
© Fairness & Acuracy In Reporting 2005

&
PETER HART & 

JULIE HOLLARFear
Favor

FAIR’S FIFTH ANNUAL REPORT

2004

http://www.fair.org


“We can get five reporters a month to do news stories about 

your product. If you want to be interviewed by 10 to 20 

reporters per month, we can arrange that, too. . . . 

Media Relations, Inc. has placed tens of thousands of news stories

on behalf of more than 1,000 clients. 

—Media Relations, Inc. solicitation

T
he PR agency’s promises are a stark

reminder that the news is, in many ways, a

collision of different interests. The tradi-

tional tenets of journalism are challenged

and undermined by other factors:

Advertisers demand “friendly copy,” while

other commercial interests work to place

news items that serve the same function as

advertising. Media owners exert pressure to promote the parent

company’s self-interest. Powerful local and national interests

demand softball treatment. And government power is exerted to

craft stories, influence content – and even to make up phony

“news” that can be passed off as the real thing. 

Journalists, on the whole, understand these pressures all too

well. A survey of media workers by four industry labor unions

(Media Professionals and Their Industry, 7/20/04) found respon-

dents concerned about “pressure from advertisers trying to shape

coverage” as well as “outside control of editorial policy.” In May,

the Pew Research Center for the People & the Press released a

PAGE 3

   



survey of media professionals that found reporters concerned

about how bottom-line pressures were affecting news quality and

integrity. In their summary of the report, Bill Kovach, Tom

Rosensteil and Amy Mitchell wrote that journalists “report more

cases of advertisers and owners breaching the independence of the

newsroom.”

This5

Fear & Favor report is an attempt to illustrate this growing

encroachment on journalism with real examples that have been

made public – not an exhaustive list by any means, but a reminder

that such pressures exist, and that reporters serve the best inter-

ests of citizens and the journalistic profession by coming forward

with their own accounts.

In Advertisers We Trust

USA Today (5/18/04) served notice that corporate advertisers have

a remarkable influence over what we see on the TV screen. As the

paper noted, in the media world “there is worry that the flood of

grisly images flowing into living rooms from Iraq and elsewhere

will discourage advertisers.

A General Motors spokesperson explained that her company

“would not advertise on a TV program [just] about atrocities in

Iraq,” while an ad exec explained that “you don’t want to run a

humorous commercial next to horrific images and stories.” A Ford

representative said the company keeps a close eye on news images

that accompany its ads, saying, “We’re monitoring the content

PAGE 4

Fear & Favor 2004

     



and will make decisions based on the nature of the content. But we

don’t have a lot of control.”

But they do, of course. Commercial media wouldn’t exist with-

out, well, the commercials. And in order to keep the revenue flow-

ing, media outlets increasingly blur the lines between their adver-

tising and editorial divisions. 

l When a super-sized corporation comes to town, it brings along

an ad budget to match, and newspapers sometimes seem more

than willing to suspend the rules of critical journalism to ingrati-

ate themselves with the wealthy new arrival. When furniture giant

Ikea opened a new store in New Haven, Connecticut, the New

Haven Register cranked out 12 Ikea stories in eight straight days

– accompanied by at least 17 photographs and a sidebar on prod-

uct information – with headlines such as “Ikea’s Focus on Child

Labor Issues Reflects Ethic of Social Responsibility” (7/25/04) and

“Ikea Employees Take Pride in Level of Responsibility Company

Affords Them” (7/27/04). The Register’s Ikea reporter was even

sent to Sweden to visit the company’s headquarters – on Ikea’s

dime, according to Columbia Journalism Review (11/12/04), a little

detail the Register failed to disclose.

The back-scratching reached its apex the day of the grand open-

ing, when the Register (7/28/04) heralded the arrival of Ikea and

fellow super-store Wal-Mart and remarked upon Ikea’s “astonish-

ingly low prices – a coffee table for $99, a flowing watering can for

$1.99, a woven rocking chair, $59.” Sound like an ad? It was the

Register’s lead editorial.

PAGE 5

Fear & Favor 2004

     



l While Register readers could have mistaken the paper’s news

for advertising, Boston Herald readers on January 7 could easily

have mistaken the paper’s front-page ad for news. When discount

airline JetBlue launched several new flight services out of Boston’s

Logan Airport, Bostonians who picked up a free promotional

Herald that day found that every item on the front page was devot-

ed exclusively to the airline, including the lead headline, “JetBlue

Arrives, Promises a Free TV to All Who Fly,” and teasers like

“Flight Attendant Gives Passenger Entire Can of Soda.” After the

front page, the paper resumed its actual news content – but

nowhere did the Herald indicate that its front page was in fact a

paid advertisement, and the 20,000 recipients of the promo paper

missed out on the actual front-page news of the day

(BostonPhoenix.com, 1/7/04). 

When asked about the stunt, a Herald spokesperson said the

paper had produced the “mock” front page “to commemorate

JetBlue’s launch into the Boston market” (WBUR.org, 1/9/04). She

did acknowledge that “We probably should have said something .

. . that indicated it wasn’t our real front page,” but wouldn’t rule

out future front-page promos. 

l When Kirksville, Missouri’s KTVO-TV ran a news report that

quoted a company that didn’t advertise on the station rather than

a competitor that did, the angry advertiser pulled its ads from the

station. KTVO vice president and general manager Crystal Amini-

Rad quickly apologized to the sales staff in a memo that also

PAGE 6

Fear & Favor 2004

      



required news reporters to “have access to an active advertiser list

. . . of sources which you can tap into” for expert opinion and

industry comment – and told reporters that they “should always

go” to station advertisers first on any story (Columbia Journalism

Review, 9/10/04).

l When Silver City, New Mexico’s KNFT brought on progressive

host Kyle Johnson as an alternative to the seven hours of Rush

Limbaugh, Michael Savage and Bill O’Reilly the station aired

every weekday, KNFT’s advertisers boycotted the show. The sta-

tion made Johnson raise the cash to pay for his airtime, and his lis-

teners anted up. But the advertisers threatened to boycott the

entire station if Johnson stayed on; faced with the prospect of a

nearly $10,000-a-month loss, the station manager reluctantly gave

the progressive host the boot (Silver City Sun-News, 7/21/04).

Powerful Players & PR

It’s not just advertisers who have the clout to bend the rules of

journalism. People in powerful positions have long pulled strings

to influence news coverage, with journalists sometimes acting as

witting accomplices. 

l When a journalist at Bloomberg News filed a report about a civil

suit against Deutsche Bank (12/5/04), it didn’t seem like a particu-

larly remarkable story; a former female employee was accusing the

company of firing her for complaining about, among other things,

sexual harassment by Damian Kissane, a former Deutsche Bank

PAGE 7

Fear & Favor 2004

         



exec. But to the surprise of the newsroom staff, editor-in-chief

Matthew Winkler had it purged from the Bloomberg website and

replaced six days later with a bowdlerized version that deleted the

names of all parties involved. Shortly afterwards, he issued a

memo to the staff, admonishing that Bloomberg News “must

never be a mouthpiece for litigants who want to publish court fil-

ings to embarrass or gain an advantage over their opponents.”

Winkler claimed the story “lacked context” and a sense of “why

do we care about this” (Washington Post, 1/5/05). The New York

Post (12/24/04) reported that Kissane, now Chief Operating Officer

of the financial markets branch of the Royal Bank of Scotland, was

said to have complained to Winkler. Bloomberg insiders cited by

the New York Post suggested that Winkler rewrote the story in

response to Kissane’s complaint – perhaps unsurprisingly, since

Bloomberg’s main business is selling market information to the

financial industry. 

l When St. Paul, Minnesota’s KSTP-TV needed a new lead

anchor, it picked someone with years of experience – in PR. Cyndy

Brucato had started at KSTP in the early ’80s, but then moved on

to communications work for Republican politicians, and for the

previous eight years ran a PR firm, Halliday & Brucato, with her

husband. There her clients ranged from the Minnesota House

Republican Caucus to big pharmaceutical and tobacco companies.

Brucato also held a state government position on the Minnesota

Board on Judicial Standards, which she didn’t give up when she

PAGE 8

Fear & Favor 2004

     



started her journalism job. 

Brucato argued that she had quit seeing clients at the firm and

said she would disclose any conflicts of interest as they arose. Of

course, ceasing to see clients hardly removes the financial interest

involved; the firm is still run by her husband, and she noted that it

“is something I have some equity in” (City Pages, 8/4/04).

l Courts have consistently ruled that university administrations

have to keep their noses out of college papers’ business, but that

didn’t deter Arizona State University president Michael Crow.

When ASU’s State Press (10/7/04) ran a picture of a female breast

with a pierced nipple on the cover of its weekly magazine supple-

ment, Ira Fulton, who had given ASU $58 million in the previous

year and a half, called Crow’s office to complain. Crow immediate-

ly dispatched the student affairs president to warn the paper that

“funding will be suspended ASAP if not corrected.” 

Virgil Renzulli, ASU’s vice president for public affairs, claimed the

real issue was that the State Press didn’t have a clearly defined con-

tent policy; to the students’ response that they follow the Society for

Professional Journalists’ code of ethics, he replied, “We think that

there may be guidelines more appropriate for student journalists

than the ones for other news organizations” (AP, 11/26/04).

Though the administration insisted Fulton’s complaint had

nothing to do with the crackdown, Crow wrote him an October 16

letter assuring him that “the Office of Student Affairs will be mon-

itoring the newspaper’s forthcoming editorial decisions very close-

PAGE 9

Fear & Favor 2004

     



ly and working with its management to ensure that the

University’s standards are clearly understood. I appreciate your

direct engagement on this matter” (Phoenix New Times, 11/18/04).

As Crow told the Arizona Republic (11/20/04), “I don’t think we

want [the State Press] off campus. I think as an investor in the

business, we want some say in how it’s run.” Now there’s an educa-

tion in how the media really works.

The Boss’s Business

When conservatives complained that CBS was promoting Bush

critic Richard Clarke on 60 Minutes without disclosing that his

book Against All Enemies was published by Free Press, another

Viacom subsidiary, CBS responded (Hollywood Reporter, 3/23/04)

by saying that the show “has interviewed authors from virtually all

the book publishing companies over its 36 seasons and is beholden

to none of them. Publishers seek out 60 Minutes because it is tele-

vision’s No. 1 newsmagazine.” But the question is not whether

authors wouldn’t want to get on 60 Minutes if they didn’t work for

the same company; the question is, are we really supposed to

believe they don’t get preferential consideration when they do?

As a report in the American Journalism Review noted (11/12/04),

comments filed with the FCC regarding its ownership regulations

provided some concrete examples that such mutual back-scratch-

ing does go on. AJR quoted a newspaper reporter whose bosses

also owned a TV station: 

“When the Nielsen TV ratings come out, I know I am expected

PAGE 10

Fear & Favor 2004

     



to write a big story if the co-owned station’s ratings are good and

to bury the story if the co-owned station’s ratings are down. Or

another example. A few years ago, I ran a survey asking readers

what they thought of local television news programs. My general

manager told me the next time I do something that might affect

our sister station, I better check with him first. I got the message.

I haven’t done a similar project since then.”

l The violation of the boundary between news and entertainment is

perhaps nowhere as flagrant as on network “newsmagazine” shows.

As a May 14 Los Angeles Times story explained, the NBC News pro-

gram Dateline found plenty of news value in the entertainment offer-

ings of NBC. “Despite criticism that NBC’s news programs have

been turned into brazen marketing tools for several of the network’s

prime-time series finales,” the Times reported, “the management of

the combined company seems delighted with the promotional fire-

power of its enterprise.” The Times cited, among other things, the

two-hour Dateline (5/5/04) devoted to the final episode of the sitcom

Friends, as well as generous coverage of the NBC sitcom Frasier and

the Donald Trump “reality” show The Apprentice.

Thanks to NBC’s recent acquisition of Universal, network news

president Neal Shapiro looks forward to NBC news programs get-

ting first crack at interviewing movie stars affiliated with

Universal films. He dismissed criticisms of this blurring of the

lines between news and entertainment as “asinine” (L.A. Times,

5/14/04).

PAGE 11

Fear & Favor 2004

     



NBC Today anchor Katie Couric, interviewing Trump, remarked

that he “seems to be the fifth member of the show these days . . . I

have confidence you’re going to be here a lot in the fall.” To which

Trump replied, “Jeff Zucker will not allow it to be any other way,

will he?” Zucker is, as Newsday’s Verne Gay noted (4/21/04), “pres-

ident of NBC’s Entertainment, News and Cable Group and a lead-

ing proponent of a practice known in TV parlance as ‘cross-pro-

motion.’”

l During the May “sweeps” period (when advertising rates are set

based on audience share), TV Guide (6/11/04) counted over 117 min-

utes of NBC promotions on the Today show. CBS’s Early Show,

which runs an hour less than Today, finished second with just over

107 minutes. ABC’s Good Morning America came in last with just

under 36 minutes of self-promotion. Former morning show pro-

ducer Steve Friedman told the magazine that “it’s inevitable that

a morning show or a magazine show will do these segments,”

adding: “You’d be a fool not to do it. It’s a business.”

l Washington Post TV reporter Lisa de Moraes (8/6/04) cata-

logued the self-promotion she found in just that day’s listings.

ABC’s 20/20 profiled reality TV star Victoria Gotti, whose

Growing Up Gotti program just happened to be airing on the A&E

cable channel – owned by ABC parent Disney. Over at CBS, the 48

Hours newsmagazine profiled Yoanna House, who lost 60 pounds

to try out for America’s Next Top Model, a reality show airing on

PAGE 12

Fear & Favor 2004

       



the UPN network – which, like CBS, is owned by Viacom. De

Moraes pointedly remarked: “Remember how the broadcast net-

works explained that they would cover only three hours of each of

the four-day Democratic and Republican conventions because

they are nothing more than infomercials out of which no real news

comes?”

l The network that pays for the rights to broadcast the Olympic

Games always happens to find the Olympics far more newsworthy

than its network competitors. In 2004, according to the Tyndall

Report’s tally of network newscast coverage (8/28/04), NBC

Nightly News devoted 106 minutes of news time to the Athens

events; by comparison, ABC dedicated 34 minutes of news time,

and CBS only 15. NBC executive producer Tom Touchet, who

works on the Today show, felt no conflict, telling the Atlanta

Journal-Constitution (8/14/04) that “his bosses haven’t asked him

to do anything he wasn’t comfortable with.”

l On July 9, ABC’s 20/20 presented a segment on the legend of

King Arthur. While that might be an odd topic for a newsmagazine

show, even more unusual was one of the guest “experts” chosen to

share his views on the subject: Hollywood bigwig Jerry

Bruckheimer, whose “expertise” consisted in being the producer

of the new Disney film King Arthur. As the Christian Science

Monitor (8/27/04) noted, “If the weakness of Bruckheimer’s grasp

of Arthurian lore was obvious, the connection between his movie

PAGE 13

Fear & Favor 2004

       



and ABC television wasn’t. Only at the end of the segment did the

reporter mention that Disney owns ABC.”

As the Monitor explained, Disney/ABC felt no need to even con-

jure up a good explanation for the decision: “The movie producer

was included in the show for business reasons, not because he was

the most knowledgeable source, acknowledges David Westin,

president of ABC News. ‘It made good sense for us, frankly,’ he

says, ‘to take advantage of all the marketing and publicity for the

movie.’”

Government and Other “Official” Pressure

The relationship between the press and government should, in

theory, be a somewhat confrontational one. When stories surface

that local governments are refusing to speak to certain reporters

or media outlets, one can only hope that in some way this means

the media in question are doing their job, and politicians are angry

about it.

Government officials also know that applying a little pressure to

the media can go a long way. It’s worth remembering that these

same media companies are often engaged in high-stakes lobbying,

trying to extract favors from federal or state regulators they’re

also obligated to cover – so even if they don’t cave in to pressure,

they’re not often eager to embarrass the officials who applied it.

Occasionally, though, some examples of government pressure

attempts are made public. When celebrity reporter Kitty Kelley

was promoting her critical book about the Bush family, a White

PAGE 14

Fear & Favor 2004

     



House official called NBC News president Neal Shapiro to discour-

age the network from doing interviews with her (New York Times,

9/9/04).

Even some of the most celebrated journalism is affected by gov-

ernment pressure: CBS’s April 28 investigation of the abuse and

torture at Abu Ghraib prison in Iraq, for example, was held for two

weeks at the request of the Pentagon.

It’s not just that press-state relations are often uncontentious;

sometimes they’re downright cozy. When California Gov. Arnold

Schwarzenegger traveled to NewYork for the Republican National

Convention, the tab wasn’t picked up by the GOP, or even the state

he serves; instead, a handful of the largest media companies in the

country – including Fox, NBC Universal, TimeWarner, Disney and

Viacom – paid the bill (New York Times, 8/26/04).

lAt the Austin American-Statesman, editorial page editor Arnold

Garcia Jr. got what other reporters might have considered a scoop:

Local business Temple-Inland Inc. was planning a major – and

potentially controversial – expansion of its corporate headquar-

ters. But instead of reporting the news, he suppressed it.

Garcia got the tip while playing golf with Austin Mayor Will

Wynn. Later, when Garcia e-mailed Wynn for more information,

the mayor told the editor that he’d rather the information not

appear in print, since he wanted time to line up political support

for the company’s decision, which was likely to encounter stiff

environmental opposition. 

PAGE 15

Fear & Favor 2004

     



News of the company’s plans leaked out two months after Garcia

first learned of them, thanks to an investigation by a local environ-

mental group. Their digging yielded more bad news; as Garcia

explained in a column to the paper’s readers (1/29/04): “Worse, in

an incredible lapse of judgment, I offered to send a draft [to Wynn]

of whatever editorial resulted.”

l New Mexico Gov. Bill Richardson no doubt appreciated the effu-

sive speech that welcomed him to the Border Governors

Conference. Richardson, attendees learned, “has done more for

New Mexico in two legislative sessions than any previous governor

accomplished in decades.” No small praise, especially considering

the source: Monica Armenta, an anchor at New Mexico TV station

KOB. To make matters worse, Armenta didn’t even write the

words herself – that was left to the governor’s staff. Armenta told

the American Journalism Review (10/ 11/04) that she’d learned her

lesson, though she added, “I’ve done hundreds of these over the

years, and so have many other people in this market.”

l Upsetting the political applecart is part of a journalist’s job –

but it might cost them that job. 

Rep. Nick Smith’s (R.- Mich.) intention to vote against George W.

Bush’s 2003 Medicare drug plan didn’t sit well with powerful GOP

lawmakers, who Smith said made him an offer: If he changed his

vote, his son Brad, who wanted to run for his father’s congression-

al seat, would receive $100,000 in campaign support. Smith not

PAGE 16

Fear & Favor 2004

       



only stuck to his “no” vote, he told people about the alleged bribe,

with the story eventually making its way into the news, including

a Robert Novak syndicated column (11/27/03).

Soon afterward, Smith tried to revise his tale, issuing a press

release (12/4/03) that denied the $100,000 offer. But reporter Kevin

Vandenbroek of radio station WKZO (12/1/03) came forward with

evidence that made Smith’s new denial hard to swallow: a tape of

an interview where Smith discussed the “$100,000-plus” offered to

his son’s campaign.

Vandenbroek’s scoop, however, didn’t please everyone at his sta-

tion; according to Slate (3/24/04), while some station officials were

proud of his work, “there were others that might have been

uncomfortable that it was focusing on a member of the Republican

Party.” A few weeks later, Vandenbroek reported that George W.

Bush made several dubious claims in an interview with NBC,

which prompted a phone call to the station from local Republican

officials. Vandenbroek told Slate that after that incident, “I got

called in and told to stay away from politics.” The station eventu-

ally dismissed Vandenbroek for violating company e-mail policy

following an exchange with a far-right author who refused to

appear on the station. 

As Slate’s Timothy Noah put it, “Vandenbroek’s prominence in

reporting a major political story ought to make WKZO proud.

Instead, it apparently made the Kalamazoo radio station nerv-

ous.” 

PAGE 17

Fear & Favor 2004

   



SIDEBAR 1:
Op-Ed’s Odd Ethics

l The St. Louis Post-Dispatch had some regrets after running an

op-ed (5/18/04) by syndicated columnist James Glassman, in which

Glassman slammed the new documentary Super Size Me, which

takes a critical look at McDonald’s. The paper identified

Glassman, who called the film an “outrageously dishonest and

dangerous piece of self-promotion,” as a fellow at the conservative

American Enterprise Institute and as the host of a website called

TechCentralStation.com. But as a May 20 editor’s note acknowl-

edged, had the Post-Dispatch actually looked at TechCentral-

Station.com, it would have discovered that McDonald’s is promi-

nently listed as a sponsor, and perhaps also noticed “the lavish

spinoff website that TechCentralStation.com has devoted solely to

discrediting Super Size Me.” Readers, the paper noted, likely

would have appreciated knowing of this affiliation.

Less than a month later, Glassman struck again: In a June 6 Los

Angeles Times op-ed co-authored by a TCS colleague, he attacked

“left-wing activists” for trying to force Abbott Laboratories to give

up its patent on Norvir, an important AIDS drug, after the compa-

ny jacked the drug’s price up by 400 percent. But once again, left

unmentioned was the connection between TCS and the company

it was defending: Abbott is a member of PhRMA, the pharmaceu-

tical trade association, which, like McDonald’s, is a TCS funder

(Center for American Progress, 6/10/04). 

Glassman’s particularly popular in the Washington Times:

PAGE 18

Fear & Favor 2004

     



Three times in as many months, the paper published op-eds by

Glassman that pushed views and policies that would directly favor

TCS sponsors. Glassman praised Bush policies that have been a

financial boon to tech companies like TCS backers Intel, Microsoft

and Qualcomm (10/27/04); blasted the use of generic anti-AIDS

drugs in developing countries, another threat to PhRMA

(11/17/04); and trashed global warming science and the Kyoto

Protocol (12/16/04), which are both anathema to TCS sponsor

ExxonMobil. Not once was his TCS affiliation or relationship to

the sponsors disclosed.

l When the Austin Chronicle’s William M. Adler read a pro-

nuclear-industry op-ed in the Austin American-Statesman by

University of Texas professor Sheldon Landsberger (3/4/04), he

thought it sounded strangely familiar. After some enterprising dig-

ging, Adler confirmed his hunch: Landsberger’s piece contained

phrases nearly identical to those in an op-ed by another academic,

both of whom had agreed to sign their names to pro-industry

columns written entirely by nuclear industry propagandists.

Landsberger’s column argued that the public was being burned

by the federal government because the feds were failing to provide

sufficient funds for developing the Yucca Mountain nuclear waste

dump in Nevada. In the op-ed, the nuclear industry lobbyist who

actually wrote the column remarked: “This is stealing money from

taxpayers who were required to support the waste management

project.” 

PAGE 19

Fear & Favor 2004

     



According to the Chronicle (4/16/04), Landsberger, a nuclear

engineering professor, admits that he’s been allowing his name

and university position to be used like this by the nuclear indus-

try two or three times a year for the past four or five years. And as

Adler documents, the industry has been placing ghost-written

columns for decades under various names. 

The Statesman ran a letter of apology from Landsberger in its

letters to the editor section on April 14. While that’s a welcome

correction, it’s hardly a solution to the problem. As Bill Perkins, a

founding partner of the PR firm responsible for Landsberger’s op-

eds, said (Washington Post, 4/25/04): “I doubt that there is a pub-

lic affairs campaign by any advocacy group in the country that

doesn’t have some version of this. . . . This is fairly conventional.”

– J.H.

PAGE 20

Fear & Favor 2004

   



SIDEBAR 2
PBS: Bowing Under Pressure

Public broadcasters have a more explicit reliance on government

than commercial broadcasters: They survive in part on federal and

state funding. With that relationship comes the danger that pub-

lic broadcasters, who have an explicit obligation to present diver-

gent and underrepresented views, will bow to political pressure.

After South Carolina Educational Television aired a documen-

tary on gays in the South, a state lawmaker threatened to cut the

agency’s funding. Though the program in question was not funded

by SCETV, state Rep. John Graham Altman was incensed that the

“militant homosexual agenda” found a home on public TV

(Associated Press, 11/28/04). AP noted that the agency’s funding

had already declined as of late – from $20.3 million to $12.7 million

in the past four years. No action has been taken as of early 2005. 

But consider the rightward drift of PBS, and you see how politi-

cal pressure works. In 2004, PBS scaled back Now With Bill

Moyers from one hour to 30 minutes – even as Moyers retired and

was replaced by a less political host – and added two shows from

a distinctly conservative perspective: Tucker Carlson Unfiltered

and the Wall Street Journal Editorial Report.

According to reports in the public broadcasting newspaper

Current (1/19/04, 6/7/04) and the New Yorker (6/7/04), conservative

lawmakers’ complaints about the alleged liberal bias of Now led

PBS officials to strive to “balance” their lineup. At the center of

this controversy is the Corporation for Public Broadcasting (CPB),

PAGE 21

Fear & Favor 2004

    



the organization through which federal funding is distributed to

public broadcasting.

During confirmation hearings for CPB appointee Cheryl

Halpern, Sen. Trent Lott (R.-Miss.) criticized a commentary by

Moyers as “the most blatantly partisan, irresponsible thing I’ve

ever heard in my life,” adding that “the CPB has not seemed to be

willing to deal with Bill Moyers and that type of programming.”

Halpern responded: “The fact of the matter is, I agree,” though

she said at the time there was little the CPB could do about it.

But there was something the CPB could do. According to Ken

Auletta’s investigation in the New Yorker, PBS president Pat

Mitchell was meeting with Lynne Cheney and conservative televi-

sion producer Michael Pack to discuss a possible series about

Cheney’s children’s books. And after former House Speaker Newt

Gingrich told Mitchell that there weren’t enough conservatives on

PBS, the New Yorker reported that Mitchell “proposed to

Gingrich that he co-host a PBS town-hall program,” an idea that

was frustrated by Gingrich’s contract with Fox News Channel.

When the committee reconvened in late July, Lott “noted

progress” on the subject of liberal bias (Public Broadcasting

Report, 7/23/04). That senators like Lott hold public broadcast-

ing’s purse strings tells you all you need to know about PBS’s pub-

lic affairs programming. – P.H. 

PAGE 22

Fear & Favor 2004

   



DDoowwnnllooaadd tthheessee,, pplluuss mmaannyy mmoorree bbooookkss,, bbooookklleettss,, eessssaayyss,, nneewwssppaappeerrss 
aanndd mmaaggaazziinneess –– aallll iinn ppddff ffoorrmmaatt –– aallll ffrreeee ooff cchhaarrggee,, aatt wwwwww..ccoollddttyyppee..nneett

((CClliicckk oonn tthhiiss lliinnkk ttoo eenntteerr wweebb ssiittee))

ColdType
WWRRIITTIINNGG WWOORRTTHH RREEAADDIINNGG FFRROOMM AARROOUUNNDD TTHHEE WWOORRLLDD

MORE MEDIA CRITICISM AT
COLDTYPE.NET

ColdType

BILL MOYERS

Journalism 
Under Fire

THE WAR
AGAINST
THE BBC

THE WAR
AGAINST
THE BBC

ColdType

THE HUTTON REPORT 
AND ITS AFTERMATH

INFORMATION
DOMINANCE

The Philosophy of 
Total Propaganda Control

INFORMATION
DOMINANCE

The Philosophy of 
Total Propaganda Control

D A V I D  M I L L E R

ColdType

                

http://www.coldtype.net



